Saturday, August 20, 2011

Puasa Adik-adik

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah, kita dah memasuki fasa terakhir dalam bulan Ramadhan di mana di sepuluh malam terakhir ini akan munculnya satu malam yang digelar lailatul qadr. Err..entah-entah semalam,hihi..wallahua'alam~

Macam mana dengan puasa sahabat-sahabat semua? Masih penuh setakat ni? Alhamdulillah~ Hari ni, tak ada apa-apa pengisian berat yang ingin saya coretkan untuk sahabat-sahabat semua. Sekadar ingin berkongsi gelagat adik saya yang berusia 7 tahun berpuasa. Nama gelarannya Iyah. Semoga ada iktibar yang dapat diambil.

Sempena kehadiran bulan Ramadhan, pelajar-pelajar sekolah diberi cuti jadi, hari pertama adik saya berpuasa di rumah. Pagi..ok lagi~ Tengahari..

Iyah: mak..Iyah laparlah~
Mak: sabarlah. Iyah kan puasa, mana boleh makan.
Iyah: Iyah bukan nak makan, Iyah nak minum je..
Mak: Ish..budak ni~

Haha..tak nak makan tapi nak minum. Petang tu, saya bawa dia bermain di taman permainan supaya dia tak terlalu memikirkan tentang perut dia yang lapar tu.

Masa buka puasa, dialah yang paling lahap.Saya tak pernah tengok adik saya makan macam tu. Dasyat, dasyat..hihi.

Hari-hari seterusnya dia lalui puasanya dengan baik. Mungkin sebab berada di sekolah, jadi dia terasa masa berlalu dengan cepat. Balik rumah, mandi dan waktu berbuka pun dah nak tiba. Saya kagum dengan dia. Usianya baru 7 tahun tapi semangatnya kuat. Tapi, bila tengok akhbar, hari-hari ada tangkapan dibuat bagi orang yang tak berpuasa. Ish, ish, ish..malulah sikit kat adik saya ni.

Ada satu gelagat dia berpuasa yang menyebabkan kami sekeluarga ketawa. Saya tak pasti hari ke berapa tapi masih di awal Ramadhan lagi. Seharian di sekolah membuatkan dia kepenatan. Balik dan terus mandi. Sementara menunggu waktu berbuka, dia berbaring dan tertidur. Kesian dia, penat.

Waktu berbuka dah hampir, jadi saya pun pergilah kejutkan dia.

Saya: Iyah..Iyah, bangun, dah nak buka dah.
Iyah: Taknak..Iyah ngantuk.
Saya: Eh, bangun, bangun..dah nak buka dah ni. Tu, tv dah nak keluar azan tu. Haa..mak masak karipap. Iyah kan suka karipap. Bangun....

Saya tepuk-tepuk pipi dia supaya dia bangun. Dia bangun dan terus duduk tegak. Terkejut saya. Tiba-tiba dia berdiri dan terus pergi ke dapur. Dia terus duduk di meja makan dan...ngap! Dia gigit karipap.

Saya: Iyah...belum bukak puasa lagilah!

Nak tahu apa jadi?? Dia terus letak karipap tu dan menangis. Hahaha..satu keluarga ketawakan dia. Kelakar~

Iyah: Kak In kata dah buka..
Saya: Kak In kata dah nak buka, belum buka lagi. Haha..tak apa, Iyah tak sengaja. Tak batal pun.
Iyah: Eeee..Kak In ni!

Lama dia menangis dan saya memang tak tahan asyik nak ketawa je tengok dia. Haha..

Tengok, adik saya baru 7 tahun tapi menangis kalau tak cukup puasa! Tapi yang dah besar-besar tu tak sedih, tak malu nak ponteng puasa. Haish~

Ni lah Iyah..^_^


Rasulullah bersabda:
Siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keikhlasan dan keimanan nescaya akan diampuni segala dosanya yang telah lalu.

Selamat meneruskan perjuangan di bualn Ramadhan ini!!!






3 comments:

Muhammad Afifi said...

nk yg ni bole in? ;)xjdla nk ika..hee

duen said...

ta bole..iyah aku yg cop dulu..hahaha..

Si Pengemis Iman said...

haha..brebutla korg~