Sunday, July 31, 2011

LETS PARTY!!!


" Are you ready guys??! Lets rock the party..1.2.3..go!!!"

Bismillahirrahmanirrahim..ahlan wasahlan ya ramadhan kareem~
Hihi..apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Apa khabar iman sahabat-sahabat sekalian hari ini? Haa..ingat saya ajak pergi parti kat disko ke?? Tak rockla parti kat disko. Jom kita berparti dan berpesta ibadah di bulan Ramadhan yang mulia ini!

Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan selamat berpuasa kepada sahabat-sahabat sekalian. Alhamdulillah, hari ini hari ketiga kita berpuasa dan bertarawih. Moga-moga kita terus istiqamah sehingga ke penghujung bulan mulia ini dan di bulan-bulan yang lain kita meriahkan dengan solat-solat sunat yang lain. Jangan buat solat terawih pula lepas habis ramadhan nanti. Hihi..

Jom kita story-story sikit tentang bulan mulia ini.

" Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda: apabila masuk bulan Rmadhan, maka terbukalah pintu-pintu syurga dan terkuncilah segala pintu neraka. Manakalan sekalian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat." ( riwayat Bukhari dan Muslim )

" Apabila tiba awal malam dalam bulan ramadhan, diikat semua syaitan dan jin-jin yang derhaka" ( riwayat At-Tarmizi dan Ibn Majah)

Tak perlu rasanya saya terangkan lagi tentang hadis-hadis ini yang menerangkan tentang jin dan syaitan dibelenggu pada bulan Ramadhan. Bahkan kalau ditanyakan pada adik-adik kita yang masih kecil, mereka juga tahu bahawa jin dan syaitan dirantai pada bulan mulia ini.

" Adik,rapatkan sikit saf. Nanti syaitan berdiri kat celah-celah kita nanti. Haa..nak ke??"
" Alah, taknak rapat-rapat. Nanti akak duduk atas kaki adik masa tahiyat akhir. Sakit tau. Ni kan bulan puasa,mana ada syaitan. Apalah akak ni.."
" Erk..budak ni, macam tu pulak~"

Haha..itulah gelagat adik-adik yang saya tak boleh lupa sampai sekarang. Hmm..walaupun syaitan dan jin telah dirantai oleh ALLAH di neraka masih banyak lagi maksiat dan kejahatan yang berleluasa. Mengapa??

Yang suka mengumpat masih terus mengumpat. Yang suka berpakaian ketat masih terus berpakaian ketat. Yang suka mengelat(tak puasa~) masih terus mengelat. Mengapa???

Walaupun syaitan dan jin telah dirantai, sahabat sejati mereka yakni nafsu masih lagi bebas dan terus mendampingi manusia. Bagi saya, nafsu lebih merbahaya daripada syaitan. Tugas syaitan sekadar menghasut kita dan terpulanglah kepada kita samada untuk mengikut hasutannya ataupun tidak tetapi berbeza dengan nafsu. Nafsu yang jahat akan terus-terusan memaksa kita melakukan kejahatan sehinggalah kita melakukannya. Tu yang sampai beli makanan kat bazar macam nak makan sebulan tu.

" Ish..sedapnya ayam golek tu. Tapi ayam percik tadi pun sedap jugak. Takpelah, hari ni ayam percik, esok ayam golek."
( Nafsu) Hei, kau belilah dua-dua sekali. Nanti esok kalau dia tak jual macam mana?? Kau beli je la, bukan rugi pun. Kalau tak habis, simpan dalam peti. Beli jangan tak beli!
" Ish,,kena beli ni! Rugi aku kalau tak beli!"

Akhirnya.. ayam percik ke tong sampah, ayam golek ke tong sampah juga~ Ish,ish,ish..

Menangani nafsu jahat ini tidaklah mudah lebih-lebih lagi yang telah lama berakar umbi dalam diri manusia itu. Tapi ingat, kita yang sepatutnya mengawal nafsu bukan nafsu yang mengawal kita. Justeru, selalulah menghampirkan diri kepada ALLAH agar nafsu yang jahat berubah menjadi nafsu yang baik.

Pada bulan yang mulia ini juga, ALLAH melimpahkan rahmatNYA dengan menutup semua pintu neraka serapat-rapatnya dan membuka pintu syurga seluas-luasnya. Bahkan, pada bulan ini juga ALLAH mengeluarkan ramai penghuni neraka dan dimasukkan ke dalam syurga. Subhanallah~

Satu lagi keistimewaan bulan Ramadhan adalah Lailatul Qadr. Bertuahlah bagi sesiapa yang bertemu dengan Lailatul Qadr. Semoga kita menjadi antara orang-orang yang bertuah pada Ramadhan kali ini. Amin..

" Orang-orang yang ingin mencari dan mendapatkan Lailatul Qadr, pencariannya sudahpun bermula sebelum tibanya Ramadhan"

Itu nasihat orang-orang soleh kepada kita semua. Janganlah tunggu 10 hari terakhir Ramadhan baru nak bangun tahajud dan bertadarus. InsyaALLAH, tak bertemu Lailatul Qadr. Huhu..

" Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al quran) pada malam Al-Qadr. Apakah cara yang membolehkan engkau mengetahui kebesaran Lailatul Qadr itu? Lailatul Qadr adalah malam yang paling baik berbanding 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikutnya) Sejahteralah malam itu hingga terbit fajar."( Al-Qadr ayat 1-5)

"Rasulullah bersabda: carilah Lailatul Qadr pada malam-malam yang ganjil daripada 10 malam terakhir di bulan Ramadhan"(riwayat Bukhari)

Diceritakan bahawa beribadah pada malam ini adalah lebih baik daripada beribadah selama 1000 bulan. Subhanallah~ Dan ada hadis menyatakan bahawa ianya berlaku pada malam-malam ganjil di 10 malam terakhir Ramadhan yakni 21,23,25 atau 27. Wallahu'alam..namun, bukan mudah untuk bertemunya. Hanya yang benar-benar ikhlas dan bersungguh sahaja yang dapat merasai keindahannya.

Inilah serba sedikit yang dapat saya kongsikan bersama sahabat-sahabat semua. Semoga Ramadhan pada tahun ini adalah lebih baik dari tahun sebelumnya. InsyaALLAH..

P/S: saya belum sambung cerpen Mahar Cinta Seutas Tasbih. Maaf~ saya kekeringan idea. Pada sesiapa yang ingin membantu menyumbangkan idea, silakan ye..hihi(^_^)



Read more...

Saturday, July 16, 2011

Istikharah Cinta..Video

Assalamu'alaikum..buat sahabat-sahabat yang menantikan sambungan cerpen Mahar Cinta Seutas Tasbih,berjuta kemaafan saya pohon. Kesibukan dengan pelbagai kerja membataskan waktu untuk saya mengarang sambungan cerpen tersebut. Bukan tak cukup masa, sesungguhnya masa 24jam itu adalah yang terbaik dari ALLAH cuma saya yang khilaf dan tidak bijak menggunakannya. Sebagai ganti, saya hasilkan sebuah video untuk tatapan sahabat-sahabat semua. Lagu ini antara sumber idea kepada cerpen saya. Selamat berhibur.


video



Read more...