Monday, December 30, 2013

Aku ingin seperti Saidatina Khadijah


Saidatina Khadijah, Ummul Mukminin..

Tidak ada yang lebih baik darinya buat Rasulullah S.A.W., dialah yang beriman kepada baginda saat semua orang ingkar, dialah yang percaya kepada baginda saat semua orang mendustakan, dialah yang mengorbankan semua hartanya ke jalan ALLAH saat semua orang mempertahankan, dan darinya jugalah baginda mendapatkan keturunan.

ALLAHURABBI~
Betapa istimewanya insan ini..

Dia seorang wanita bangsawan dari keturunan yang terhormat, usahawan berjaya, kaya raya dan jelita. Ramai pembesar-pembesar dan pemuda-pemuda Quraisy yang ingin menyuntingnya sebagai suri hidup mereka lantaran kekayaan dan kejelitaannya. Tetapi dia bukanlah wanita yang mudah terpesona dengan nikmat dunia lantas pilihan hatinya adalah pemuda miskin yang kaya dengan akhlak mulia, yakni baginda S.A.W.

Sepanjang tempoh mereka hidup berumah tangga, mereka dikurniakan 6 orang cahaya mata. Saidatina Khadijah tidak pernah dimadukan bahkan baginda mengambil masa yang sangat lama untuk menikah semula setelah kematian isteri tercintanya itu. Betapa besar dan dalam cinta baginda terhadap Khadijah sehinggakan ianya mampu membuatkan Saidatina Aisyah cemburu walau tidak pernah sekalipun bertemu muka dengan Saidatina Khadijah.

Nah..istimewa sungguh wanita bernama Siti Khadijah binti Khuwailid ini. Dialah yang sepatutnya kita jadikan contoh dan 'role model' dalam kita menjalani kehidupan. Akhlaknya mulia, bicaranya bermakna, peribadinya mempesona. 

Masih ada lagikah wanita seperti Saidatina Khadijah? Saya juga kurang pasti. Saya sendiri tidaklah sehebat dan seistimewa Saidatina Khadijah. Masih jauh lagi perjalanan saya untuk ke arahnya. 

Tapi..jika kita lihat pada zaman ini, nak mencari yang solehah pun payah apatah lagi yang berkerjaya hebat dalam kesolehannya. Yang soleh, biasanya ustaz. Yang solehah biasanya ustazah. Mentaliti masyarakat kita jugalah yang memaksa keadaan ini berlaku. 

Kalau bekerja di pejabat, bertudung labuh itu aneh. Kalau bekerja di kedai runcit, bertudung labuh itu aneh, kalau bekerja di klinik, bertudung labuh itu aneh bahkan kalau bekerja sebagai guru matematik atau akaun, bertudung labuh itu juga aneh. Soalan pertama yang ditanya pasti "kerja jadi ustazah ke?". Saya sering disalah anggap sebagai ustazah bila saya menghantar adik perempuan saya ke sekolah rendah. Siap pelajar-pelajar berebut nak salam dengan saya. Hai..


Itu perihal kerjaya. Jarang kita tengok wanita bertudung labuh jadi usahawan berjaya atau berkerjaya yang bukan menjurus ke arah Islam secara spesifik seperti akauntan, engineer, doktor haiwan dan lain-lain. Kita tengok sisi lain pada Saidatina Khadijah. Akhlak dan peribadinya.

Cuba kita keluar berjalan-jalan contohnya di Kajang, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Tengok kanan, maksiat. Tengok kiri, maksiat. Tengok depan, maksiat. Tengok belakang pun maksiat. Nak tengok mana?? Duduk rumah makan kuaci tengok TV. Eh, tengok TV pun maksiat. Bukaklah TV Al-Hijrah. Hihi..

Maksiat di mana-mana. Wanita berpakaian tapi telanjang merata-rata.

" Ada 2 golongan penghuni neraka yang belum aku lihat. Satu kaum yang selalu bersama cambuk bagaikan ekor sapi, dengannya mereka memukul manusia dan wanita yang berpakaian tapi telanjang. Mereka berjalan dengan melenggang-lenggok, kepala mereka seperti punuk-punuk unta yang miring. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya padahal bau syurga bisa tercium dari jarak demikian."
(Sahih Muslim)


Hadis ini menunjukkan betapa sukarnya pada zaman Nabi untuk melihat wanita yang mendedahkan auratnya tetapi di akhir zaman ini, tak perlu pergi jauh-jauh, keluar depan rumah pun dah boleh berjumpa golongan ini. Bukan mereka tidak tahu tetapi ego mengatasi segalanya. 

Peredaran zaman dan kemajuan fesyen juga menjadi salah satu penyumbang. Fesyen tudung warna-warni macam pelangi, tudung singkat, tudung balut kepala, jubah muslimah tapi sendat. Hai..nama je jubah muslimah, tag mana muslimahnya pun saya tak tau.

Lumrah wanita ingin kelihatan cantik. Tidak salah tetapi berpada-padalah dan ikutlah syariat islam. Bertudung labuh pun masih boleh cantik dan bergaya. Tengok ikon-ikon muslimah di TV seperti Ustazah Fatimah Syarha, Prof Dr Muhaya, Ustazah Nurhafizah, Oki Setiana Dewi dan lain-lain, mereka bertudung labuh dan menutup aurat tetapi tetap kelihatan anggun dan elegan. Setuju? Tak setuju, angkat kaki..

      

Jangan jadikan alasan kerjaya kamu memaksa kamu untuk berpakaian sedemikian. Jangan jadikan alasan masih belum dapat hidayah. Jangan jadikan alasan menutup aurat itu kekampungan. Jangan jadikan alasan menutup aurat tak nampak moden. Puuiihhh..menyampah saya dengar. 

Satu lagi yang patut kita contohi adalah peranannya sebagai isteri dan ibu yang penyayang. Bagaimana Saidatina Khadijah menambat hati Rasulullah sehinggakan walau setelah dia pergi, walau setelah baginda menikah lagi, dirinya masih terpahat kukuh dalam ingatan dan hati baginda. Subhanallah..

Kalau zaman sekarang, kisah cerai adalah satu perkara biasa. Hairanlah saya, macam mana orang boleh bercerai selepas menikah tak sampai beberapa bulan tu. Tak sayang ke??

"Jika seorang isteri itu menjaga solat 5 waktu, berpuasa Ramadhan, menjaga kemaluannya daripada yang haram dan taat kepada suaminya, maka dipersilakan masuk ke syurga dari mana-mana pintu yang dia suka."

Jadi isteri yang solehah, jaga tutur kata dengan suami, jaga hati suami, jaga makan minum suami, senangkan hati suami dan permudahkan urusannya. Jangan merengek yang bukan-bukan. Jadi tulang belakang yang kuat untuk suami, sokong dan beri dorongan untuk suami. Jadi tempat suami bermanja dan mengadu. Jadi tempat suami berkongsi masalah dan pendapat. Jangan buat derk je tengok TV kalau suami balik kerja.




Saya ingin seperti Saidatina Khadijah. Rasanya saya tidak akan mampu menjadi sepertinya tetapi usaha dan keinginan itu perlu ada. Dapat contohi sikit-sikit pun jadilah. Isteri solehah, , ibu penyayang dan usahawan berjaya.

Jom seperti Saidatina Khadijah.. ^_^








Read more...

Sunday, December 1, 2013

Memori USIM

Bismillahirrahmanirrahim..

Saya akan mulakan post kali ni dengan satu pengumuman penting. 

"I'm officially graduated!!! Alhamdulillah..yeah~"


Setelah 4 tahun bertungkus-lumus,berpenat-lelah dan berhempas-pulas, akhirnya segulung ijazah berada dalam genggaman. Terima kasih pada mak ayah dan keluarga yang tak pernah putus memberi sokongan dan dorongan. Terima kasih buat guru-guru dan para pensyarah yang sudi berkongsi ilmu dengan kami. Terima kasih juga pada kawan-kawan yang sentiasa di sisi, bersama mencipta memori. Cheewah..~

4 tahun bukanlah satu jangka masa yang pendek. Itulah yang saya rasa sepanjang tempoh saya belajar di USIM. Tapi..bila 4 tahun tu dah berlalu, bila dah mula menjejakkan kaki ke alam pekerjaan, baru terasa, eh..dah habis belajar dah? Dah kena kerja dah? Dah 4 tahun???

Masa berlalu sepantas kilat, tak mampu kita kejar kalau hidup masih lagi bermalas-malasan. Tak mampu kita kejar kalau hidup masih tiada arah tujuan. Masa tak akan pernah sesekali menunggu kita tapi kita lah yang perlu pantas mengejar dan bersaing agar kita bisa berjalan seiring dengannya.

Banyak memori yang kami cipta bersama di USIM ini. Sedih,gembira,stress,gila..semua ada secukup rasa. Haha..mana tak gilanya. Saya masih ingat masa kami semua masih di tahun 1, disebabkan kami ni budak STAM, agak kurang familiar dengan assignment2 ni, so..tahun 1 tu kami agak struggle untuk menyesuaikan diri. Selalu je kami tak tidur gara-gara nak siapkan assignment. Kadang-kadang tu semua tidur bergelimpangan kat ruang tamu macam mayat . Kih2..

Kalau pergi kelas pulak, macam-macam pe'el manusia boleh tengok. Lagi-lagi kalau kuliah dalam dewan yang sejuk lagi nyaman dan melenakan. Ada yang tersengguk ke kanan, ada yang tersengguk ke kiri, ada yang tersengguk ke belakang terus. Yang duduk tegak mata tertutup pun ada. Kelakar..kelakar. 

Kalau jadi pelajar universiti, pasti sinonim dengan assignment dan presentation. Ada kawan yang time present tu, berpeluh-peluh satu badan. Kalau lap dengan kain, boleh perah! Punyalah nervous. Ada pulak yang present suara terketar-ketar, macam nak menangis je (sayalah tu), ada pulak yang sebelum present dah siap hafal skrip, sampai je kat depan semua hilang. Skrip entah ke mana, akhirnya cakap ikut suka(sayalah tu). 

Salah satu kenangan yang saya masih ingat masa tahun 1 bila kami diarahkan untuk membuat sebuah lakonan dalam bahasa arab kalau saya tak silap, ataupun bahasa inggeris. Tajuk lakonannya seingat saya adalah Cinderella dan Snow White. Saya berada dalam group Cinderella, jadi kakak tiri. Haha..kami sekelas ketawa terbahak-bahak bila dah pukul 12, Si Cinderella mesti tinggalkan dewan tapi dia asyik terkial-kial kat tangga, susah nak cabut kasut. Si Putera puas berlari slow motion punya style sebab tunggu Cinderella tinggalkan kasut. Tak boleh jadi ni..salah seorang pelajar lelaki terus cabut kasut dia, then baling ke arah tangga dewan tempat Cinderella berdiri. Bam!!! Ok, fine..kasut kaca Cinderella kaler hitam dan sangatlah besar. Yang tengah berlakon pon ketawa sampai sakit perut. Tuan punya kasut slumber je. Hihi..so,terus je la sambung berlakon dengan kasut besar tu.


Tu tahun 1, tahun kami blur-blur je. Tiap-tiap tahun pun blur rasanya. Tahun 2, subjek makin tough. Ada sekali saya menangis sebab terlampau stress. Huhu~~ Masa tahun 2 ni lah result saya jatuh 'bedebuk'!!! Effect dia tu, pngk saya rendah sampailah saya habis belajar. Susah nak naikkan pngk bila dia dah jatuh. Huhu..jatuh senang, bangun malas. Masa tahun 2 jugaklah saya mula menjinakkan diri dengan aktiviti persatuan. Masa ni jugaklah saya mula melibatkan diri dalam program bersama masyarakat Orang Asli. It's a very valuable and meaningful memory for me.

EPOS

Tahun 3, tahun preparation untuk kami punya projek besar ICEPS8. Kami tak ada tesis, tapi kami perlu handle program yang sangat besar ni bersama-sama. Tahun ni, saya dan kawan-kawan berjinak-jinak, mencuba nasib berniaga masa ICEPS7, ICEPS yang dikendali para senior kami. Perghh..cabaran dia, penat dia tu, memang superb~ Patutla orang yang rajin meniaga ni boleh kaya.Patutlah Rasulullah S.A.W. kata 9/10 punca reeki datang daripada meniaga. Tapi sayangnya, kami tidak berjaya mendapat pulangan yang lumayan. Hihi..tak apa, saya dapat masuk TV Al-Hijrah tau.

ICEPS7

Saya memang minat meniaga, macam-macam saya pernah cuba jual kat USIM tu. Baju, keropok, keychain, brooch dan yang paling untung, jual roti. Slumber je pas dalam kelas masa kuliah. Hihi..pastu saya sangkut beg brisi roti dekat pintu hostel. Kadang-kadang ada jugak yang ambil tak bayar tapi jarangla. Budak-budak USIM ni ramai yang jujur-jujur. 

Tak apa, tahun 4 kami cuba lagi. Disebabkan saya dalam Unit Publisiti untuk Iceps8 kami, kerja saya adalah sebelum ICEPS8 berlangsung. So, masa ICEPS8 berlangsung, apa lagi..saya berniagalah! Seronok tapi penat. Silap..penat tapi seronok. Hihi..

ICEPS8 

4 tahun di USIM, terlalu banyak memori yang kami cipta. Tak termampu nak coretkan semua di sini. Yang termampu saya ucapkan berbanyak terima kasih buat semua yang bersama saya mencipta memori indah yang takkan saya lupakan sampai bila-bila. Time konvo tadi pun tak sempat nak jumpa semua kawan-kawan. Al-maklumlah, semua dengan family masing-masing. Ramai juga yang dah berpasangan. I jeles tau. Hihi..insyaALLAH, ada jodoh dan umur panjang kita jumpa lagi.

All the best buat semua graduan USIM yang telah berjaya menggenggam segulung ijazah. Ingat..habis belajar bukan bererti habis segala-galanya tapi ini adalah permulaan kepada tanggungjawab yang lebih besar. Selamat berbakti pada ibu bapa, keluarga, masyarakat dan negara. Yeah~~~

Read more...

Thursday, November 14, 2013

Sehelai Kain Putih

"Anak itu ibarat kain putih,
Dan ibu bapa lah yang akan mencorakkannya "

Ungkapan ini selalu kita dengar, kan? Maksudnya anak-anak kecil ni tak tahu apa-apa. Fitrah mereka lahir dalam keadaan suci, bersih dan tiada dosa. Maka, tugas para ibu bapalah yang mencorakkan peribadi si anak samada menjadi Muslim yang baik ataupun tidak.


Saya bekerja di sebuah sekolah antarabangsa di Kajang. Saya terpanggil untuk menulis artikel ini kerana saban hari hidup saya dikelilingi anak kecil yang comel-comel belaka. Betul..mereka memang tak tahu apa-apa. Mereka tidak mampu membezakan antara baik dan buruk. Mereka tidak tahu samada apa yang mereka lakukan itu bercanggahan dengan Islam ataupun tidak. 

Jika kita lihat pada hari ini, jenayah dan masalah sosial dalam kalangan remaja sangat berleluasa. Bila saya tengok muka adik-adik yang saya ajar ni, risau pun ada, sedih pun ada. Pelajar Melayu di tempat saya bekerja ni sikit je. Alhamdulillah..bagusla tu. Tak payah hantar anak-anak ke sekolah antarabangsa ni. Hihi..bukan apa. Pelajar lelaki berseluar pendek dan pelajar perempuan pakai skirt. Bukan budaya orang Islam tu tapi kalau dah hantar anak belajar kat situ, perlulah ikut peraturannya. Iye dok? Tapi kalau pemakaiannya patuh syariat, tak ada masalah. Sekolah antarabangsa ni sangat bagus cara pembelajarannya. Menarik dan sangat kreatif terutamanya untuk tadika. 

Saya mengajar secara part-time kat situ. Selebihnya saya buat kerja pejabat. Walaupun sekejap, saya boleh tengok betapa budak-budak kecil zaman sekarang sangat terdedah pada bahaya teknologi. For your information, each student have their own iPad. Jadi, bayangkanlah..kalau tak dikawal, apa yang akan terjadi? Saya pernah terjumpa iPad seorang budak lelaki berlatar belakangkan gambar kartun perempuan yang sangat seksi! Budak lagi, sebab tu guna gambar kartun. Kalau dah besar sikit, agak-agak gambar apa pulak ye?

Salah siapa, ya? Saya nak salahkan ibu bapa boleh tak? Sebab mereka hantar anak mereka ke sekolah yang macam ni? Memang ada matapelajaran agama Islam tapi apalah sangat kalau setakat satu jam seminggu? Apa yang saya mampu buat adalah perkukuhkan asas mereka. Sekurang-kurangnya bila mereka dah besar, mereka boleh buat keputusan sendiri berlandaskan ajaran Islam. Tapi sebenarnya, adik-adik ni tahu pakai seluar pendek tu salah, pakai skirt tu salah. Tapi apa yang mereka boleh buat kalau dah ibu bapa mereka sendiri suruh? 

" Teacher..mana boleh orang lelaki pakai seluar pendek, kan?"
" Teacher..ajarlah saya sembahyang. "
" Teacher..ALLAH tu selalu tengok kita, kan? Tapi kita tak boleh tengok DIA. "
" Teacher..kenapa teacher pakai tudung? Mak saya tak pakai pun. "

Sedih tau bila tengok ada yang masih belum tahu solat. Ada yang bila hari Jumaat pakai seluar panjang dan ada yang pakai tudung. Alhamdulillah..sekurang-kurangnya mereka tahu keberkatan dan kemuliaan Hari Jumaat. 

Ibu bapalah yang sebenarnya mempunyai peranan yang paling besar dalam hal ni. Kalau ibu bapa jalannya senget, macam mana anak nak jalan lurus? 


p/s: sekolah agama swasta perlu jadikan Bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa utama barulah ibu bapa yang suka hantar anak ke sekolah omputih ni berminat nak hantar anak belajar agama. Agaknyalah kot~ Takpelah..nanti saya bukakla sebuah. (^_^)

Read more...

Thursday, October 24, 2013

International Dakwah??

Assalamu'alaikum buat sahabat-sahabat semua. Semoga ALLAH merahmati dan melimpahkan kasih sayangnya pada kita semua.

Lama tak berblogging. Rasa macam dah hilang sengat dan hilang idea apa yang nak ditulis. Banyak perkara yang berlaku pada saya dalam beberapa bulan kebelakangan ni. Sedih, gembira, takut, semua ada. 

Alhamdulillah..setelah 4 tahun! I'm unofficially graduated!!! Yang officialnya bulan 11 ni. Jemputlah datang ye ke majlis konvo kami semua. Macam tak percaya dah habis belajar. Macam tak percaya dah kena kerja dan paling penting, macam tak percaya saya dah terlalu dewasa. Gembira tapi sedih pun ya. Yelah..memang susahlah kan lepas ni nak jumpa sahabat-sahabat. Nun kat pantai timur, selatan barat, tenggara, semua ada.





Saya seorang hamba ALLAH. Saya seorang anak. Saya seorang kakak dan saya seorang pekerja. Ada amanah dan tanggungjawab yang harus saya pikul. Tamat belajar bukanlah bererti merdeka dan tamat segala-galanya tetapi ia adalah permulaan kepada kehidupan yang baru.

Selama ni, sejak saya kecil sehinggalah saya dewasa. Saya hidup dalam lingkungan orang Melayu dan orang Islam. Boleh saya katakan biah yang baik dan selesa. Tapi sekarang tak lagi. Memang terbalik dan berpusing 180 darjah!

Saya satu-satunya orang Melayu dan orang Islam di tempat saya bekerja ni. Erk! Ain..boleh survive ke ni??????



Alhamdulillah..dah 2 bulan saya kerja kat sini. Ada sebulan lagi untuk tempoh percubaan saya. Kalau prestasi saya bagus, insyaALLAH saya akan diterima sebagai pekerja tetap. 

Well..what happen??

Nothing happened. I am the same as usual. Saya masih pakai tudung, saya masih solat dan saya masih menjaga batas saya sebagai seorang Muslimah. 

Jadi..kenapa insan-insan yang bergelar wanita di luar sana. Jangan sengaja mencari alasan untuk tidak bertudung. Tudung itu wajib!!! Mat dan minah saleh pun tau. Dan mereka selalu bertanya. Why there are some of you didn't wear the scarf? Apa saya nak jawab????? Sebab korang tak dapat hidayah lagi? Sebab korang memang tak tau malu? Ataupun korang memang sengaja nak mencabar hukum ALLAH?

Well..senang je saya jawab. Not everybody can understand Islam very well. It's the same like the other religion. Not everybody follows what the religion said, right? 

Sekurang-kurangnya saya membela Islam kerana bukan Islam yang bersalah dalam hal ni tapi kita, penganutnya yang bersalah!

Hmm..cakap pasal tudung ni, ada satu perbualan antara saya dengan guru-guru mat saleh di sini yang memang bila saya ingat, saya akan ketawa.

Adam: Ain, did you also wear your hair dress on weekend?
Me: Sorry? A dress?
Peter: He mean the scarf.
Me: Scarf? Oh, do you mean this? (tunjuk tudung)
Adam: (Angguk2)
Me: Hair dress?? puhahaha 
Adam: Why? Why?
Me: Nothing (tahan ketawa). I only wear this hair dress when I need to go out. It's compulsary for us as Muslim.
Adam: Home?
Me: No. It's only for outsiders or someone you don't have a blood relationships. So, when I am among my family, I don't wear the hair dress.
Adam & Peter: (Angguk2)
Me: Do you understand me? Sorry about my english.
Adam: Yeah, we can understand you. Well, Peter..that's a new thing we learn today.
Me: (senyum)

Heh..hair dress~~~

p/s: saya cakap English ikut suka hati saya je kat sana. Ah..janji diorang faham. :P

Read more...

Sunday, October 13, 2013

Kembali Mengemis Iman di Alam Maya

ALLAHURABBI~~

Berbulan-bulan rasanya saya tak ber'blogging'. Nasib..sebabnya saya terlupa password. Cuba punya cuba akhirnya kena block. Baru seminggu lepas saya dapat buka semula blog saya ni. Huish..bersawang~ Terima kasih pada sahabat-sahabat yang ada menghantar mesej ke blog. ^_^

Banyak yang ingin saya ceritakan
Banyak juga yang ingin saya kongsikan
Ada suka
Ada juga yang duka
Namun..setiap apa yang terjadi
Ada hikmah yang perlu kita kaji
ALLAH tidak mentakdirkan sesuatu secara suka-suka
Pasti ada sesuatu yang tersembunyi di sebaliknya
Kerna kita ini hambaNYA
Maka DIA uji kita sebagai tanda cinta


Sepanjang tempoh masa saya tidak berblogging ni, banyak perkara di luar jangkaan yang berlaku pada saya. Bahkan perkara-perkara yang saya tak pernah terfikir, tak pernah terlintas akan saya alami. Perkara-perkara yang selama ini saya cuma lihat dan hanya berlaku di hadapan mata saya. Subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar..laailahaillah~

Saya yakin, apa jua yang berlaku, apa jua takdir yang telah ALLAH tetapkan, semuanya ada hikmah yang tersembunyi. Paling penting, bila ALLAH uji kita..itu petanda DIA masih memberi perhatian pada kita. Masih mahu kita sedar akan kasih sayangNYA. Bersyukurlah bila diuji..sekurang-kurangnya kita masih ada di mata ALLAH. 


                                              

InsyaALLAH,akan ada post terbaru dari saya dalam masa yang terdekat.



Read more...

Sunday, March 24, 2013

Sakit itu tanda ALLAH sayang

Assalamu'alaikum

Muqaddimah saya kali ni, saya nak minta doa dari sahabat-sahabat semua untuk ibu saya yang sedang sakit dan sekarang sedang berada di wad Hospital Kajang. Mohon doa dari sahabat-sahabat untuk kesembuhan ibu saya dari penyakitnya.

Kita selalu mengeluh bila kita sakit. Tapi, sedar tak kenapa kita sakit??

"ALLAH..sakitnya kepala aku."
"Adoi..apahal perut aku sakit sangat ni??"
"Aduh,kenapalah aku demam pulak hari ni? Tak larat aku nak buat apa-apa. Dah lah kerja bertimbun."


Sakit itu nikmat
Sakit itu penghapus dosa
Sakit itu bukti cinta ALLAH
Sakit itu ada hikmah yang kita tidak tahu

Tapi..ramai yang tak memahami hakikat sebenar ALLAH memberikan penyakit pada kita. Ramai yang menganggap sakit itu satu malapetaka, penghalang dalam membuat pekerjaan. Tapi..sedar atau tidak, penyakit itu sebenarnya merupakan petanda bahawa ALLAH itu selalu memerhatikan kita dan selalu ingat pada kita. Kerana itu DIA menurunkan sakit supaya kita juga perlu lebih mengingatiNYA. Ramai yang tak faham kasih sayang ALLAH ni. Tapi, bagi mereka yang memahami, sakit merupakan penghapus kepada dosa-dosa kecil mereka. Rugilah mereka yang menganggap sakit itu satu bala dan malapetaka.

Semoga sakit yang ibu saya alami menjadi nikmat buatnya. Amin..





Read more...

Sunday, March 17, 2013

MENJADI SOLEHAH


Menajadi solehah itu tidak mudah
Perlu ketabahan
Perlu kesabaran
Perlu kekuatan
Dan perlu hati yang kental
Kerana menjadi solehah itu
Banyak ujian dan dugaannya
Banyak pula cabaran dan rintangannya
Namun begitu
Tabahkan hati
Kuatkan iman
Kawal nafsu
Dan istiqamahlah dalam jihadmu
Kerana kata Nabi S.A.W. 
'Seindah perhiasan dunia adalah wanita solehah'

Aku? Aku belum mampu..ah, bukan aku cuma masih belum lagi menjadi solehah apalagi bergelar perhiasan tercantik di dunia. Diriku masih lagi terpalit dengan dosa-dosa dan noda hitam yang kadangkala aku sedar dan kadangkala aku tidak sedar. Selalu sahaja terdetik rasa cemburu di hatiku melihat wanita solehah yang terus istiqamah dalam menjaga kesolehah mereka sedangkan aku masih lagi terasa terumbang-ambing mencari arah. 

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah,
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabillah,
Penawar hati kekasih Allah,
Susah dan senang rela bersama.

Dapatkah ku didik jiwa seperti Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak,
Pendorong dikala kesusahan dan penderitaan,
Tiada sukar untuk dilaksanakan.

Mengalir air mataku,
Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah,
Akur dalam setiap perintah,
Taat pada abuyanya yang sentiasa berjuang,
Tiada memiliki harta dunia,
Layaklah ia sebagai wanita penghulu syurga.

Sanggupkah aku menjadi ibu seperti Khansa'?
Rela menyerahkan anak-anaknya ke medan pertempuran,
Biarpun darah menjadi penggantinya,
Asalkan syahid menjadi habuan.

Ah..mana mungkin aku sehebat mereka,kan? Tetapi..aku punya impian untuk menjadi seperti mereka. 

Read more...

Thursday, March 14, 2013

BERSYUKURLAH~


Pandanglah mereka di atas untuk kamu belajar apa itu erti kejayaan
Dan pandanglah mereka yang berada di bawah untuk kamu belajar apa itu erti kemanusiaan

Untuk apa kamu mengeluh di atas satu kekurangan sedangkan kamu tidak pernah bersyukur di atas seribu nikmat dan kelebihan yang telah dikurniakan

Oleh itu..bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang kerana boleh jadi, ada yang sedang mengimpikan apa yang sedang kita miliki..:)



"Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH (yang dikurniakan kepada kamu) nescaya tiadalah kamu dapat menghitungnya satu-persatu.."surah An.Nahl:18

Kita sering mengeluh dengan tidak pernah merasa puas dengan apa yang kita miliki. Kita sering sahaja cemburu dan iri hati melihat orang lain memiliki lebih daripada apa yang kita miliki. Itulah manusia..tidak pernah menyedari bahawa nikmat yang ALLAH berikan padanya itu sudah terlalu banyak dan tidak terhitung tetapi masih lagi tidak tahu untuk belajar mensyukurinya. 

Nikmat sihat..
Nikmat iman..
Nikmat keluarga..
Nikmat kawan..
Nikmat anggota tubuh badan..
Nikmat matahari..
Nikmat udara..
Nikmat, nikmat dan nikmat..
Kita jarang sekali menghitungnya tetapi sering sekali sibuk menghitung nikmat yang orang lain miliki.

Jom baca kisah Rasulullah  S.A.W. dan sahabatnya

Dikisahkan pada suatu hari, baginda keluar dari rumah dan pergi ke sesuatu tempat. Di tengah jalan, baginda bertemu dengan sahabatnya Saidina Abu Bakar Al-Siddiq dan Saidina Umar Al-Khattab lalu baginda bertanya mengapa mereka berdua keluar daripada rumah. Mereka menjawab:"tidak ada sebab yang menyebabkan kami keluar daripada rumah melainkan kerana rasa lapar." Baginda sendiri keluar daripada rumahnya kerana rasa lapar. Lalu baginda mengajak mereka mengunjungi seorang sahabat bernama Abu Ayyub Al-Ansari. Sebagai tuan rumah, Abu Ayyub berasa sangat gembira menerima kedatangan tetamu mulia itu lalu dia menghidangkan tetamunya roti, daging, kurma basah dan tamar kering. Selepas bagindan sahabat menikmati hidangan tersebut, baginda dengan mata yang berkaca-kaca bersabda:"Kenikmatan yang dirasai ini akan ditanya oleh ALLAH di akhirat kelak." (Hadis riwayat Muslim,Tabrani & Baihaqi)

Nah..itu baru nikmat makanan yang sedikit,belum lagi nikmat lain. Rasulullah s.a.w. sendiri merasa khuatir tetapi kita?? Terlalu banyak nikmat yang ALLAH beri pada kita, bersyukurlah. Jangan asyik melihat pada orang yang lebih atas daripada kamu tetapi lihatlah mereka yang berada di bawahmu maka saat itu barulah kamu sedar bahawa kamu sangat beruntung. Setiap orang ada bahagian masing-masing. Barangkali ALLAH ingin menguji kita dengan nikmat yang sedikit daripada orang lain dan barangkali juga ALLAH sedang menguji kita dengan memberi nikmat yang banyak pada kita. Maka..bersyukurlah dengan apa yang ada.:)



Insan ini kurang anggota badan..tetapi dia tetap bersyukur. Kita??



Insan ini tidak mampu melihat cahaya tetapi dia juga bersyukur. Kita??




Insan ini makan dari atas tanah yang penuh kotoran tetapi dia tetap bersyukur kerana masih mampu hidup. Kita??



Read more...

Tuesday, February 26, 2013

Muslimah tapi terdedah

Bismillahirrahmanirrahim..

Kini..adalah zaman di mana teknologi ada di mana-mana, bak kata orang dunia di hujung jari. Maklumat begitu mudah didapati, tidak perlu lagi berlama-lama di perpustakaan. Akses ke internet, dan tanya Uncle Google. Mudah, kan? Zaman ini juga merupakan zaman di mana manusia berlumba-lumba mengejar kekayaan dan kejayaan, berlumba-lumba membina bangunan mencakar langit.

Hebat~

Tapi, bagi saya..semakin moden dan berteknologi sesuatu zaman itu, maka semakin besar dan semakin hebatlah cabaran serta fitnah yang perlu saya hadapi. Betul, tak?







Dan pastinya tidak ketinggalan, kemajuan dan kemodenan dalam berpakaian. Perkembangan fesyen pada masa kini begitu pantas sekali. Setiap hari, ada sahaja fesyen terbaru yang akan dipertonjolkan. Dan pastinya yang paling menarik perhatian saya adalah perkembangan fesyen Muslimah.

Alhamdulillah..saya bersyukur sangat sebab saya dapat melihat bahawa wanita pada masa kini sudah mula ada kesedaran untuk mengamalkan ajaran islam yakni bertudung. Kita dapat lihat ramai artis-artis yang dahulunya tidak bertudung, kini sudah bertudung. Syukur, Alhamdulillah.

 Tetapi, hakikatnya..adakah benar perubahan-perubahan itu adalah kerana ALLAH? Adakah perubahan yang kita laksanakan itu benar-benar selari dengan syariat Islam?? Atau adakah kerana ianya kerana mengikut trend semasa?? Sama-sama kita muhasabah dan koreksi diri kita.


Saya bukanlah seorang gadis yang menentang kemajuan berfesyen. Tidak sama sekali. Selagi mana fesyen itu menepati apa yang diajarkan dalam Islam, maka silakan. Tetapi, fesyen muslimah pada masa kini bagi saya bukan sahaja tidak menepat ajaran Islam bahkan pada pendapat saya seolah-olah menghina dan menyindir ajaran berfesyen dalam Islam! Kenapa saya kata begitu??

Baik~ 

Dalam Islam, kedudukan seorang wanita itu teramatlah tinggi dan mulia sekali. Kerana ingin memelihara maruah dan kehormatan seorang wanita itu, maka wanita itu diwajibkan untuk menutup aurat. Menutup aurat yang bagaimana?? Menutup aurat yakni menutup seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan, memakai pakaian yang tidak menarik perhatian, tidak ketat dan tidak jarang.

Tetapi..bagaimana pula dengan fesyen muslimah yang sering dipertontonkan di kaca tv? Syarat 1 iaitu menutup seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan, lulus! Tetapi..syarat lain?? Fesyen Muslimah yang sering saya lihat di kaca tv adalah terlalu menarik perhatian, terlalu ketat dan jarang!

Wahai gadis-gadis Muslimah..jangan menghina dan menyindir Islam dengan berpakaian atas nama Islam tetapi diadun-adun sesuka hatimu dengan alasan mengikut peredaran zaman, kononya Islam itu sesuai untuk semua zaman. Memang betul Islam sesuai dengan semua zaman tetapi ianya bukan bererti kita boleh mengubah-ubah apa yang Islam ajarkan pada kita agar sesuai dengan kehendak semasa. Sebaliknya, kitalah yang perlu menyesuaikan diri kita dengan ajaran Islam. Jangan jadikan alasan untuk tidak mahu kelihatan kolot, lantas kita sarungkan pakaian yang entah apa-apa ke tubuh badan kita.

“Ish..Iman,kau ni. Asyik pakai tudung selempang camtu je. Cubalah buat gaya lain sikit. Pin atas kepala ke, kat pipi ke, tak pun pakai selendang ke. Barulah fashionista~Hihi..” 


“Amboi..banyaklah kau punya fashionista. Kira ok lah ni aku sarung tudung bidang 60 tau. Kalau ikut hati aku, aku pakai je tudung labuh tu pergi office tau. Huhu..” 


Bila ada gadis-gadis yang membaca entry saya ni, mesti ada yang berfikir yang Si Pengemis Iman ni anti-fesyen. Oh,tidak. Saya tak anti pun. Cuma anti pada fesyen yang Muslimah tapi terdedah iaitu pakaian Muslimah tetapi dihiasi dengan gaya yang mendedahkan kecantikan seorang wanita.


Saya ada membaca di Majalah SOLUSI tentang fesyen muslimah kini yang membuang masa. Saya setuju tu. Mana taknya, kalau dah menghadap cermin berjam-jam sebab nak membelit selendang dengan gaya-gaya di majalah. Haish~Kan bagus kalau masa yang digunakan untuk membelit-belit tudung tu digunakan untuk melakukan perkara lain yang lebih bermanfaat.

Saya bukanlah ingin melarang sahabat-sahabat untuk berfesyen tetapi sekadar mengingatkan agar kita semua tidak berlebih-lebihan dalam berfesyen dan kita perlulah mengikhlaskan niat bahawa kita menutup aurat adalah kerana ALLAH dan bukan kerana ingin mengikut trend semasa.

Wallahu’alam..




Read more...

Sunday, January 20, 2013

Coretan kenangan

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum..apa khabar sahabt-sahabat semua? Semoga kita semua terus berada dalam kasih sayang ALLAH, dilimpahi hidayah dan taufiqNYA. Itu doa saya setiap hari untuk kita semua. Semoga ALLAH terus kurniakan nikmat iman dan islam pada kita.

Hari ni..20 Jan 2013
Maksudnya dah lebih kurang 4 hari saya dan sahabat-sahabat sekuliah menyelesaikan tanggungjawab kami sebagai pelajar di USIM untuk semester ke 7, semester terakhir kami berkuliah di USIM. Dan untuk semester 8, kami akan memulakan latihan praktikal.

Macam tak percaya. Dah hampir 4 tahun rupanya kami mencipta kenangan di USIM. Macam-macam pengalaman pahit manis yang kami lalui dan pengalaman ini jualah yang akhirnya menjadikan kami pada hari ini. Pengalaman inilah yang mematangkan kami dan mengajar kami untuk terus berjuang dan berusaha dalam menghadapi segala cabaran hidup. Ayat nak cliche je..hihi

Senang cakap..saya rindu sebenarnya~huhu..



Semua dah balik kampung masing-masing. Ada kedah, ada kelantan, ada johor..lepas ni, susah dah nak jumpa. Bila terfikir semua yang kami penah lalui di USIM, sebak sangat rasa. Masing-masing ada sikap dan tabiat tersendiri. Semua tak sama. Tapi perbezaan itulah yang menemukan kami dan menjadikan kami sahabat. Biasalah..kita semua memang tak sama. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Sebab tu lah kita disuruh untuk berkenal-kenalan supaya kita boleh saling melengkapi.

Apa agaknya yang korang tengah buat ye?huhu..tak lama lagi dah nak praktikal. Good luck ye~

Saya masih ingat lagi semasa kami semua masih berada di Tahun 1. Waktu tu, kami masih lagi menumpang sebuah fakulti lain kerana Fakulti Ekonomi dan Muamalat pada masa tu masih belum siap. Setiap hari kami berulang-alik dari satu fakulti ke fakulti yang lain. Sehinggakan akhirnya pihak universiti menjadikan laluan singkat yang sering kami gunakan setiap hari sebagai laluan khusus untuk pejalan kaki. Kalau dulu, kami redah je jalan atas tanah merah tu, kadang-kadang tergelincir bila hujan, tapi sekarang adik-adik dah lebih selamat sebab dah dibuat jalan batu yang lebih baik.


Di USIM ni jugalah saya kenal dengan macam-macam aktiviti yang sebelum ni saya cuma mampu tengok di televisyen je. Eksplorasi di perkampungan orang asli, gerakan subuh, menjelajah gua dan macam-macam lagi. Dah bekerja nanti mungkin saya tak ada peluang untuk join aktiviti-aktiviti macam ni lagi. 

Macam-macam lagi yang nak diceritakan tapi biarlah rahsia. Hihi..biarlah ianya menjadi kenangan yang akan saya ingat, simpan dan hargai sampai bila-bila.

Time to look for the future..

Saya akan memulakan latihan praktikal saya pada 23 Jan di sebuah firma audit di Kuala Lumpur bersama seorang sahabat yang saya kenal daripada saya Tahun 1 di USIM, Kak Syida. Kami sama-sama menyewa sebuah bilik di sebuah flat yang dihuni oleh seorang sahabat yang baru dan bakal kami kenali namanya Kak Husna. Semoga ukhuwah kami terjalin dengan baik.

Dalam proses mencari bilik sewa, macam-macam yang kami lalui. Housemate seksi, duduk campur dengan lelaki, duduk dengan family orang dan macam-macam lagi. Hmm..masa tu barulah saya sedar yang saya perlu lebih bersedia untuk hidup sebagai seorang yang sudah mula melangkah ke alam kerjaya. Saya sedar bahawa selama ini hidup saya sentiasa berada dalam zon yang selamat di mana saya sentiasa dikelilingi oleh persekitaran yang islamik. Saya sedar bahawa saya akan berhadapan dengan cabaran yang lebih hebat lagi bila saya memulakan praktikal nanti. Semoga ALLAH beri kekuatan pada saya. 

More look to futureeeeeeeeeee...

Saya dah berusia 23 tahun. Urgh..rasa dah tua sangat(>_<) Kawan-kawan saya ramai dah kahwin, dah ada anak dah pun. Hmm..bila giliran saya ni. Haha..gatai~ Tak apa..saya yakin dengan janji ALLAH dan ALLAH tu lebih tahu apa yang terbaik untuk saya. 

ALL THE BEST UNTUK SAHABAT-SAHABAT SEMUA!!!

Read more...

Saturday, January 19, 2013

Sehari di Konvensyen Fiqh Wanita & Islam

Bismillahirrahmanirrahim..

Lebih kurang jam 8.00 pagi, kami tiba di perkarangan MAEPS, Serdang. Subhanallah..ratusan umat Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W. yang dahagakan ilmu ALLAH telah pun berpusu-pusu ke kaunter pendaftaran. Majoritinya kaum Hawa, tetapi ada juga kaum Adam yang begitu gentleman turut sama-sama menghadirkan diri di Konvensyen Fiqh Wanita & Islam. Calon suami soleh ni..hihi.



Pembentangan 1 oleh Dr. Zaharuddin Abd Rahman bermula kira-kira jam 9.15 pagi. Pembentangan beliau bertajuk Fiqh Wanita dengan tema 'Wanita Solehah Pendamai Dunia'. Cantik sekali tema tersebut.  Semoga kita semua tergolong dalam golongan wanita-wanita solehah yang menjadi pendamai di dunia. Setelah itu diteruskan dengan Sidang Panel 1: Kedudukan Wanita di dalam Islam, antara Liberal & Ekstrem oleh Dr. Zahazan Mohamed dan Dr. Mohd Sukki Othman.



Dan, yang paling saya tunggu-tunggu..hihi, Perkongsian Hijrah oleh penampilan istimewa khas dari Indonesia, Oki Setiana Dewi. Sya suka tengok dia dalam cerita Ketika Cinta Bertasbih sebenarnya. Hihi..


Pada sebelah petang pula diteruskan dengan Pembentangan 2: Rumahtangga & Kerjaya, Celik Mata dan Hati, oleh Prof. Dr. Muhaya Muhammad dan seterusnya Sidang Panel 2: Wanita Jangan Teraniaya oleh Dr. Haji Mohd Naim Hj. Mokhtar dan Dr. Sofiah Samsudin.



Saya sertakan serba sedikit perkongsian yang saya dapat di sana buat tatapan sahabat-sahabat semua. Semoga ada ibrah yang baik yang kita semua perolehi. InsyaALLAH..

Dalam pembentangan tersebut, menyentuh tentang bagaimana kedudukan wanita pada zaman Jahiliyyah. Wanita pada zaman Jahiliyyah dilayan dengan begitu buruk sekali seolah-olah wanita itu tiada nilai seorang manusia. Orang-orang pada zaman Jahiliyyah berasa malu apabila isteri mereka melahirkan anak perempuan dan sebahagian daripada mereka tergamak menanam bayi perempuan tersebut dalam keadaan masih hidup. Zalim sekali cara mereka memperlakukan wanita. Tidakkah mereka sedar bahawa mereka itu lahir dari rahim seorang wanita juga??

Ada juga dalam kalangan orang-orang seperti Yunani yang menganggap wanita sama rendahnya dengan barang dagangan di pasar, orang Cina mempunyai hak untuk menjual isteri mereka sesuka hati, orang Hindu pula menganggap wanita yang kematian suami tidak mempunyai hak untuk meneruskan kehidupan dan mengukur wanita seperti racun dan ular, orang Parsi pula boleh menikahi ibu dan saudara perempuan mereka sendiri dan di sisis orang Yahudi pula, bagi mereka martabat wanita itu seperti pelayan serta dianggap laknat kerana menyesatkan Adam dan wanita yang haid dianggap kotor dan dikuarantin. Hina sungguh kaum wanita bagi mereka.



Islam datang dengan memuliakan kaum wanita dan memperlakukannya secara adil serta melindungi kedudukannya dan diangkat martabatnya oleh ALLAH. Sabda Nabi S.A.W.,antara aspek yang diperlukan untuk mencapai keharmonian hidup di dunia adalah wanita. Mulia sekali seorang wanita itu di mata Islam. Subhanallah..

Tetapi, wanita bagaimana yang dikatakan wanita solehah pendamai dunia?? Di zaman serba moden ini, masih adakah lagi wanita solehah yang mampu menjadi pendamai seisi dunia?? Jika di zaman dahulu, dikatakan zaman Jahiliyyah kerana pada masa itu manusia berada di dalam keadaan tidak tahu. Tetapi, bagaimana pula dengan zaman Jahiliyyah Moden kini?? Adakah manusia masih tidak tahu??

Di zaman Jahiliyyah Moden ini, wanita diperalat sebagai pelaris barang dagangan. Jika kita lihat di media massa kini seperti televisyen, majoriti model yang digunakan untuk melariskan produk-produk seperti produk kecantikan, kesihatan dan sebagainya adalah wanita. Wanita-wanita ini tidak dipaksa bahkan mereka sendiri yang rela menggunakan aset diri mereka sebagai pelaris. Justeru, salah siaoakah masalah ini berlaku?? Wanita zaman moden ini bukan sahaja bangga menjadi pelaris bahkan mereka bangga menunjukkan aurat mereka kepada orang lain seperti di FB, TWITTER dan lain-lain laman sosial. Gambar-gambar dengan gaya yang menggoda dan menarik perhatian diupload dengan tujuan untuk ditatap oleh orang lain dan menerima pujian dari mereka khususnya kamu lelaki. Mereka menjadi hamba kecantikan luaran dan fesyen yang entah apa-apa. Hmm..bangga sangatlah tu~

komen si penengok: cantiknya awk..manis~
balas si wanita: eh..xdela, bese2 je..
komen si penengok: btol..awk nmpk cntik sgt pakai tudung tu, ayu je..
balas si wanita: awk ni..ada2 je, malu lah..

Hak..tuih~gedik bebenor..hihi :P

Wanita pada zaman serba moden ini juga terperangkap mengejar kejayaan mengikut standard lelaki. Lelaki jadi CEO, dia pun nak jadi CEO. Lelaki jadi askar, dia pun nak jadi askar. Semua dia nak. Bukan tak boleh, tetapi..disebabkan terlalu mengikut standard lelaki, ada dalam kalangan wanita-wanita ini yang mula menyalahkan islam dan mengatakan bahawa islam itu membebankan. Contohnya..kerjaya sebagai polis memerlukan karakter yang tegas dan berpakaian seragam. Wanita yang menceburkan diri dalam bidang ini ada yang mula merungut tentang pemakaian tudung yang diwajibkan Islam. Katanya, panas sebab perlu masukkan tudung ke dalam baju seragam. Hmm..tak suruh pun kerja tu.

Selain itu, ada wanita yang berpegang pada kata-kata bahawa wanita perlu bekerja dan mempunyai sumber kewangan sendiri supaya senang jika diceraikan oleh sang suami. Astaghfirullahal'azim..menikah ni persediaan untuk bercerai ke?? Salah persepsi tu. Patutnya buat persediaan untuk jadi isteri solehah. Ish, ish, ish..

Jadi, bagaimana menjadi wanita solehah yang mendamaikan dunia??

  • Solehah diri
Sebagai hamba ALLAH, kita mestilah sering merasakan bahawa diri kita ini tidak sempurna dan berdosa lalu menzalimi taubat dan muhasabah diri dalam kehidupan kita. Dalam menjalani kehidupan, wanita sering dicabar dengan pelbagai permainan emosi. Justeru itu, menjadi wanita solehah itu perlulah bijak dalam mengawal emosi. Emosi itu boleh menjadi kekuatan bagi seorang wanita jika digunakan dengan bijak. Selain daripada itu, wanita solehah tidak hanya mementingkan kecantikan luaran semata-mata tetapi kecantikan dalaman itu yang lebih utama. Apa guna berwajah cantik tetapi akhlaknya buruk.

  • Solehah pada suami
Menjadi isteri yang solehah merupakan impian terbesar wanita termasuklah saya, hihi. Menjadi isteri yang solehah perlulah bijak dan berhikmah dalam menasihati suami, menjaga aib suami, menja kehormatan diri apabila suami keluar bekerja, sentiasa mendoakan dan memberi layanan yang baik kepada suami. Macam senang kan? Huhu..


  • Solehah pada anak-anak
Zaman serba moden ini, kebanyakan kaum wanita sudah mula bekerja bagi membantu suami mencari nafkah hidup dan urusan menjaga dan mendidik anak-anak sering diserahkan kepada guru di sekolah ataupun penjaga nurseri. Sebagai seorang ibu, walau sesibuk mana sekalipun, urusan mendidik anak-anak tidak sepatutnya diserahkan secara bulat-bulat kepada orang lain. Seorang ibu yang solehah perlulah sentiasa mementingkan pendidikan anak-anak terutamanya pendidikan agama dan perlulah sentiasa menunjukkan contoh dan akhlak yang baik kepada anak-anak kerana ibu adalah contoh yang paling dekat pada anak-anak. Akhlak ibu itu nantilah yang bakal dicontohi oleh mereka apabila mereka dewasa.

  • Solehah pada kejiranan
Jiran yang solehah adalah jiran yang mampu memberi pengaruh yang baik kepada jiran-jiran yang lain. Contohnya, sekumpulan wanita sedang duduk berkumpul sambil menceritakan kisah buruk suami masing-masing. Seorang jiran yang solehah, dengan hadirnya dia di situ, dia mampu untuk menegur mereka dan membuatkan mereka malu untuk berperangai buruk. Selain itu, jiran yang solehah juga sentiasa menjaga hubungan baik dengan jiran-jiran lain, menjaga batasan aurat dan pergaulan dan tidak menjadikan isu-isu kecil sebagai punca perbalahan.

  • Solehah pada kerjaya
Maksud solehah pada kerjaya adalah mencari kerjaya yang baik, menjaga aurat dan pergaulan ketika bekerja. Dan paling penting, perlulah mempunyai keizinan suami untuk bekerja. Selain itu, walaupun bekerjaya, pendidikan anak-anak, tanggungjawab terhadap rumah tangga mestilah terus terjaga dengan baik dan matlamat bekerja itu bukanlah sebagai persediaan jika diceraikan tetapi diniatkan untuk membantu kewangan keluarga.

  • Solehah pada masyarakat
Menjadi solehah kepada masyarakat adalah dengan memberi sumbangan yang baik dan berguna. Selain itu, melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti mendidik masyarakat seperti menjadi sukarelawan pada aktiviti-aktiviti kebajikan.

Inilah sedikit sebanyak yang dapat saya kongsikan. Selamat membaca!

p/s: tak dapat pergi untuk hari ke-2, ada urusan lain yang perlu diselesaikan..huhu





Read more...

Saturday, January 5, 2013

Lelaki yang masuk NERAKA kerana wanita


Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, kita masih lagi dikurniakan nikmat untuk bernafas di atas muka bumi ALLAH ini.
Alhamdulillah, ALLAH masih lagi memberi kita peluang untuk mengecap nikmat sihat tubuh badan.
Alhamdulillah, nikmat Iman dan Islam itu masih lagi berada dalam diri kita. 
Syukur..ALLAH masih sayang pada kita.

Saya seorang wanita
Anda, pembaca blog saya juga antaranya adalah wanita
Pernah atau tidak anda terfikir bahawa diri anda akan menjadi penyebab lelaki masuk ke dalam neraka??
Apakah yang menyebabkan mereka masuk ke dalam neraka kerana anda??
Apa yang telah kita, wanita, lakukan yang menyebabkan mereka masuk neraka??

Ada 4 golongan lelaki yang akan ditarik oleh wanita ke dalam neraka.
Ayah, suami, abang/adik lelaki dan anak lelaki,
Mengapa??

  • Ayah
Seorang ayah akan masuk neraka jika dia membiarkan dan tidak mempedulikan keperluan anak-anak perempuannya untuk belajar agama seperti mengajar solat, mengaji, menutup aurat dan sebagainya. Pada zaman serba moden ini, ramai sekali wanita-wanita yang tidak kenal agama, tidak menutup aurat dan seandainya si ayah terus membiarkan mereka berkelakuan seperti itu, tidak ditegur bahkan bangga melihat anak perempuannya berpakaian seksi, si ayah akan ditarik ke dalam neraka di akhirat kelak.

Hmm..ramai sangat saya tengok wanita-wanita yang tak menutup aurat di sekeliling saya tapi saya hairan sebab ayah diorang ni langsung taknak tegur. Bangga anak seksi. Bangga anak jadi perhatian lelaki. Ada 1 kisah tentang seorang ayah. Dia cukup menjaga bab pemakaian isteri dan anak-anak perempuannya. Suatu hari, anaknya memakai tudung yang tidak begitu patuh syariat ketika pergi ke kelas tuisyen. Dia tidak berkata apa-apa saat anak dia pergi tetapi sebaik sahaja anaknya pulang, dia meminta tudung tersebut daripada anaknya. Tanpa sepatah kata, dia mengambil pemetik api, keluar lalu terus membakar tudung tersebut di hadapan anaknya. Haa..dasat x dasat~ :p

  • Suaminya
Suami seringkali dipanggil dayus jika membiarkan si isteri berpakaian menjolok mata di luar rumah Betullah tu..bukan sahaja dayus bahkan bakal ahli neraka. Si suami seharusnya bertindak menasihati si isteri bukan berbangga isterinya melakukan maksiat di luar. Ada suami yang bangga isterinya seksi dan menjadi perhatian lelaki lain. Dayus,dayus~ Walaupun si suami merupakan seorang yang alim, tidak meninggalkan solat tetapi seandainya dia membiarkan dan mendiamkan dosa yang dilakukan oleh isterinya, dia akan turut ditarik masuk ke dalam neraka.

Saya tak nak suami saya masuk neraka sebab saya..huhu~

  • Abang/ adik lelaki
Apabila si ayah sudah pergi menghadap Illahi terlebih dahulu, tanggungjawab untuk menjaga ahli keluarga yang lain terutamanya wanita jatuh kepada abang dan adik lelakinya. Merekalah yang bertanggungjawab menasihati wanita untuk terus taat sebagai hamba ALLAH. Lelaki yang hanya mementingkan keluarganya sahaja tanpa mempedulikan kakak atau adik perempuannya yang sedang melencong dari ajaran Islam juga bakal ditarik ke dalam neraka.

Saya ada seorang je adik lelaki..dik, jaga akak ye~hihi :p

  • Anak lelaki
Apabila seorang anak melihat ibunya berbuat dosa tetapi tidak bertindak menasihatinya, dia juga bakal ditarik ke dalam neraka. Sebagai anak lelaki, adalah menjadi tanggungjawabnya untuk menjaga ibunya bukan sahaja menjaga makan minumnya tetapi juga perihal akhlaknya. Anak yang baik pasti mahukan ibunya bersikap baik juga.

Dasyatnya tarikan wanita. Bukan sahaja di dunia wanita boleh menarik lelaki, di akhirat lebih dasyat lagi. Buat muslimah-muslimah di luar sana, jagalah auratmu, pelihara maruahmu, jaga kehormatanmu. Jangan sampai kamu menjadi asbab lelaki-lelaki ditarik masuk ke dalam neraka.

Wallahu'alam..


Read more...

Friday, January 4, 2013

Post pertama 2013

" Iman..esok dah tahun baru laa~"

Nur Iman yang sedang membaca novel berpaling ke arah sahabatnya, Khadijah yang sedang duduk meniarap di atas katil. Mata Khadijah tidak berkedip memandangnya. Nur Iman mengangkat keningnya 2 kali, tanda bertanya.

" Dah tahun baru.."
" Iye..dah tahun baru. Kenapa?"
" Dah tua.."

Nur Iman tersenyum. Esok, bertambah usianya setahun lagi. Usia semakin bertambah, tetapi iman dan amalan masih di takuk lama. Astaghfirullahal'azim..

Nur Iman menutup novel yang sedang dibaca. Dia bangkit daripada kerusi lalu melangkah ke arah Khadijah lalu melabuhkan punggungnya di atas katil bertilam empuk itu. 

" Kalau tahun baru, apa perkara pertama yang terlintas dalam fikiran Dijah?"
" Bunga api, konsert, maksiat, dating.."

Nur Iman mengangguk-angguk kepalanya perlahan. Di fikirannya juga tergambar perkara yang sama. Pada malam tahun baru kebiasaannya akan diadakan sambutan ambang tahun baru yang menampilkan artis-artis yang membuat persembahan dan pastinya tidak lupa, persembahan bunga api. Itu adalah fenomena yang tidak dapat dipisahkan apabila tibanya tahun baru di Malaysia. 


Dan sudah tentu malam tersebut menjadi pesta buat pasangan kekasih memadu cinta dan memerah rindu dendam. Huh~ 1hb Jan 2013, pasti ada berita pasangan-pasangan yang ditangkap kerana berkelakuan sumbang. Dan, 9 bulan akan datang di akhbar yang sama akan terpampanglah berita-berita tentang bayi dijumpai di tangga masjid, bayi dibuang ke dalam tong sampah dan statistik kadar pembuangan bayi pasti akan meningkat pada bulan tersebut. Dunia, dunia..Biarpun pelbagai langkah pencegahan dilakukan oleh pihak berkuasa dan pihak-pihak lain, fenomena Bayi Tahun Baru ini tetap berlaku dan meningkat saban tahun. 

Nur Iman melepaskan keluhan perlahan. Berat dadanya memikirkan masalah umat kini. Senget bahu terasa memikul beban dan tanggungjawab meluruskan kembali umat yang telah bengkok.

" Kenapa Iman tanya?"
" Hmm..tanya apa?"
" Tanya tadi la..perkara pertama yang Dijah fikir bila sambut tahun baru."
" Ohh..saja je tanya."
" Kalau Iman? Iman terfikir apa?"

Nur Iman tersengih.

" Hihi..kalau Iman, Iman terfikir KAHWIN! Haha.."
" Ceit, gatal betul!"

p/s: Hihi.. :P

Read more...