Saturday, January 9, 2010

Finding True Love

Assalamu'alaikum sahabat2 semua..ape khabar? harap2 sahabat2 semua berbahgia di bawah naunganNYA. Hari ni..saya nak berkongsi sesuatu dgn sahabat2 semua. Sesuatu yg saya dpt hasil drpd sebuah program yg saya ikuti. Sebuah program ilmiah yg membincangkan tentang cinta sejati. Penceramahnya adalah kak fatimah syarha dan ustaz pahrol. Kedua-duanya adalah nama yg tidak asing lagi dlm bidang penulisan. Mereka mengupas isu cinta iaitu isu yg cukup sinonim dgn remaja. Betul x?? Hihi..jangan nafikan. Kehadiran muslimat mengatasi muslimin. Mengapa? Fikir2kanlah..

PANDANGAN CINTA
Bila menyentuh persoalan cinta, apa yg bermain dlm fikiran anda? Couple? Dating? Pakwe? Makwe? Kahwin? Cinta bermula di syurga. Cinta adalah sesuatu yg membina. Cinta adalah memberi. Cinta adalah tanggungjawab. Jadi, apa pandangan anda tentang cinta?

'What u are determine what u see'

Contoh, laut..kalau anda seorang nelayan, anda melihat laut sebagai rezeki. Kalau anda adalah pelancong, anda melihat laut sebagai indah. Kalau anda adalah pengutip mutiara, anda melihat laut sebagai permata. Siapa anda menentukan apa yg anda lihat. Jadi, anda melihat cinta sebagai apa?? Ada beberapa pandangan cinta:
1.biasa-ia adalah pandangan seorang remaja
2.akal-pandangan secara psikologi.
3.nafsu-seks. Ia adalah cinta yg diilhamkan oleh ALLAH kepada haiwan.
4. mata hati-agungkan pemberi bukan pemberian

Jadi, gunakan mata hati utk menilai cinta. Tetapi,agungkan pemberi cinta itu terlebih dahulu. Bukan gembira dengan pemberian semata-mata. Cinta itu dikurniakan ALLAH. Maka, berterima kasihlah padaNYA.


CINTA FITRAH VS CINTA FITNAH

"LOVE IS NOT WORD BUT IT IS A VERB"

Apabila kita mencintai seseorang, kita seharusnya memberi bukan menerima atau meminta. Jadi, siapa sebenarnya yg paling mencintai kita?? ALLAH! Kenapa? Kerana DIA yg paling banyak memberi. DIA memberi tanpa meminta apa2 balasan. Ada pepatah mengatakan 'cintailah seseorang yg menyayangi kita bukan cintai orang yang kita sayangi' Dalam maksudnya 2..remaja memang tidak dapat lari drpd perasaan cinta. Ia adalah fitrah. Apa itu fitrah?? Fitrah adalah sesuatu yg telah diinstall oleh ALLAH dalam hati kita. Ia adalah sesuatu yg perlu wujud dlm hidup kita. Ia tidak dapat dihapuskan dan seandainya ia tiada, hidup kita tidak akan sempurna. Fitrah cinta adalah sesuatu yg indah yg dikurniakan oleh ALLAH. Cinta itu fitrah tetapi ia juga boleh menjadi fitnah. Bagaimana? Saya rasa semua orang dah tahu pasal ni. Bagaimana cinta fitrah boleh menjadi fitnah? Seorang jejaka jatuh hati pada seorang gadis. Itu fitrah. Ttetapi apabila jejaka itu mula mencari jalan merapati si gadis dgn sms, call..ia adalah fitnah. Bagaimana mengelakkan drpd cinta fitrah menjadi fitnah?? Disebabkan remaja tidak dapat lari dr perasaan menyukai seseorang, maka terciptalah 'PERATURAN CINTA'.

PERATURAN CINTA
Hmm..nak bercinta pun kene ada peraturan ke?? Lecehnya..hihi=) ok, peraturan itu seperti lampu isyarat. Ia digunakan utk mengawal bukan menyekat. Boleh bezakan?? Menyekat bermaksud, tak boleh! Tapi, mengawal bermaksud boleh tapi ada hadnya. Apa peraturan cinta??
1.dasar cinta ALLAH
2.Ikut syariat
3.tidak mengatasi cinta ALLAH

Jadi, boleh ke bercinta. Boleh..lepas kahwin! Tetapi, tidak salah menyimpan perasaan cinta itu.
Kerana orang yg memendam perasaan cinta terhadap seseorang dan meninggal, dia akn dianggap mati syahid. Seronok kan mati syahid?? Simpanlah dulu perasaan tu..bila tiba saat yg sesuai, salurkan ia dgn cara yg lebih mulia iaitu pernikahan. Elakkan dr melakukan perkara2 yg menjurus kpd zina. Ingatlah..dosa itu sesuatu yg manis tetapi apabila dilakukan akan membawa penyesalan.
"PAY NOW, PLAY LATER"

Relakanlah diri kita bersusah-susah menjaga nafsu. Bersusah-susah menjaga mata. Bersusah-susah menjaga hati. Bersusah-susah menjaga rahsia. And play later..kecapilah nikmat kesusahan itu kelak di mana manisnya akan kekal selamanya. Jangan jadikan perkahwinan sebagai pusara kepada percintaan. Bercintalah selamanya..

Ada 2 kata hikmah yg ingin saya kongsikan..

" DOSA YANG MEMBUAT KITA MENANGIS LEBIH BAIK DARI KEBAIKAN YANG MEMBUAT KITA TAKBUR" dan " ALLAH LEBIH SUKA TANGISAN ORANG YANG BERDOSA DARIPADA ZIKIR PARA WALI"

WALLAHUALAM..

No comments: