Tuesday, February 2, 2010

Bid'ah

Assalamu'alaikum..keifhalukum shbt2 sume? Sy harap, shbt2 sume berbahagia berada dbwh naungan kasihNya. Rasenye da lame jgk sy xpostkn apa2 kat blog sy utk tatapan para shbt..tugasan sy sbagai sorg plajar agak mbataskn pgerakan sy di alam maya. Tp xpe..hari ni, sy ada bhn yg mnarik utk dkongsi. Hrp2 sume shbt dpt ambil iktibar..pkongsian ni sy dapat dr sebuah kuliah tafaqquh yg sy hadiri di kolej kediaman sy di bawah tajuk BID'AH.

Apa itu bid'ah??
Ini antara definisi bid'ah secara umum..


'sesuatu yg baru'
'sesuatu yg tidak dilakukan oleh nabi Muhammad s.a.w.'

adakah definisi ini tepat?? Sama sekali tidak tepat..kalau mengikut definisi ini, bermakna sy sedang melakukan bid'ah! Astaghfirullahal'azim..kenapa? sbb sy sedang blogging! Nabi kita tak berblogging ye shbt2..hihi. Itu cuma cnth..cnth yg simple sebagai hujah bahawa bid'ah bukanlah terhad pd definisi yg saya berikan tadi. Jadi, apakah maksud bid'ah yg sebenar??

Secara khususnya, bid'ah bermaksud..


"Apa jua perkara baharu yang bertentangan dengan hukum yang diturunkan oleh ALLAH samada berdasarkan dalil2 nyata atau dalil2 umum. Ianya adalah perkara2 yang tidak wujud dalam tiga kurun pertama islam dan tidak mempunyai asas yang bersumberkan hukum islam"

Kesimpualannya, tidak memadai sesuatu perkara itu dianggap sebagai bid'ah hanya kerana ianya adalah perkara baru tetapi ianya pada masa yg sama perlulah bertentangan dengan islam. Jadi, adakah dengan berblogging ini saya sedang melakukan sesuatu yg bertentangan dengan islam??

Jenis2 bid'ah

Bid'ah terbahagi kepada 2"

1. BID'AH DALALAH (buruk)
2. BID'AH HASANAH (baik)

Pertama, perkara baharu yang bercanggah dengan Quran dan Sunnah atau athar sahabat atau ijma' para ulama', maka bid'ah itu adalah buruk dan sesat (fahadhihi albid'atu dalalah)

Kedua, perkara baharu yang diadakan dari segala kebaikan (ma uhditha min alkhayr) yang tidak bertentangan dengan hukum islam dan bukan sesuatu yang dikeji ( wahadhihi muhdathatun ghayru madhmumah)

Contoh: Saidina umar r.a. pernah berkata, "alangkah cantiknya bid'ah ini!". Dia bermaksud mengatakan bahawa solat terawih berjemaah pada bulan Ramadhan adalah sangat baik. Mengapa solat terawih dikatakan bid'ah?? Ini kerana, nabi Muhammad s.a.w tidak mengerjakan solat terawih secara berjemaah pada zaman baginda kerana dikhuatiri para sahabat akan menganggapnya sebagai sesuatu yg wajib. Baginda khuatir ia akan menyusahkan para sahabat maka baginda hanya solat terawih secara bersendirian di rumahnya. Dan pada zaman saidina umar barulah bermula solat terawih secara berjemaah . Ia merupakan bid'ah tetapi ia adalah bid'ah hasanah iaitu bid'ah yang baik.

Jelas??

Maih banyak lagi contoh bid'ah hasanah sebenarnya yang tanpa kita sedari sedang kita lakukan. Belajar di universiti, minum air sirap, solat atas sejadah, dakwah di internet, memakai kemeja, bercakap bahasa melayu dan lain2. Semuanya adalah sesuatu yg tidak dilakukan oleh Nabi Muhammad tetapi ia adalah bid'ah yang baik kerana tidak bertentangan dgn islam dan memberi manfaat kepada kita. Jika semua perkara baru dianggap sebagai bid'ah yang buruk, maka mundurlah umat islam.

Ada beberapa bid’ah yang perlu diambil perhatian.

Sujud syukur selepas solat..

Ia bukanlah bid’ah yang sesat tetapi dianggap sebagai bid’ah yang buruk kerana sujud syukur adalah sujud yang dilakukan kerana menerima nikmat dari Allah secara tiba, dengan tidak disangka dan ia adalah nikmat yang kadang2 diperolehi. Contohnya, nikmat belajar di universiti, nikmat mendapat pasangan hidup yang soleh/solehah dan sebagainya. Dan nikmat solat pula adalah nikmat yang setiap hari kita perolehi. Memadailah dengan mengucapkan ‘Alhamdulillah’ sebagai tanda kita bersyukur atas nikmatNYA. Dan sebagai peringatan, sujud syukur perlulah dimulakan dengan takbiratulihram dan kemudian barulah diikuti dengan sujud. Ini kerana ramai sahabat2 kita yang sering leka dengannya.

Berzikir selepas solat..

Pada zaman nabi Muhammad s.a.w., zikir selepas solat jarang dilakukan. Berbeza dengan hari ini, zikir selepas solat itu adalah sesuatu yang wajib kita lakukan selepas solat. Ini juga adalah bid’ah hasanah. Terdapat fahaman yang mengatakan bahawa zikir dan doa selepas solat adalah haram! Itu tidak benar sama sekali! Bahkan ia boleh jatuh kepada hokum wajib seandainya selepas solat itu, kita bercakap perkara yang sia2 maka lebih afdal kita isi dengan zikrullah.

Berzikir semasa menziarahi jenazah..

Pada zaman nabi Muhammad s.a.w. berzikir semasa menziarahi jenazah adalah makruh tetapi hokum itu telah bertukar seiring dengan perubahan zaman. Zikir semasa menziarahi jenazah kini adalah disunatkan untuk mengelakkan kita daripada mengatakan sesuatu yang buruk tentang si mati.

Yassin setiap malam khamis..

Ada fahaman mengatakan membaca yassin adalah bid’ah! Mengapa?? Entahlah..saya pun tak tahu mengapa mereka berfikiran seperti itu sedangkan membaca yassin adalah sangat baik. Bukan sahaja setiap malam khamis malah disunatkan membacanya setiap hari. Dan kita juga disunatkan membaca surah2 seperti alkahfi,assajdah,almulk..dan lain2. Surah2 ini member banyak manfaat kepada kita. InsyaALLAH..

Itu sahaja yg dapat saya kongsikan pada post kali ini. Saya harap shbt2 semua dapat sesuatu yg bermanfaatdrnya dan insyaAllah sy akan smbung isu ini lagi dlm post yg akn dtg. Wassalam..=p

1 comment:

Zakwan Fadzil said...

صدقتَ... tp tentang surah2 yg disunatkan baca pada mlm jumaat. yg disunatkan hanyalah surah al- Kahfi. adapun surah lain, masih boleh dibaca, ikut suka nk baca yang mana sebab ada pahala membacanya tp x dapat pahala sunat seperti membaca surah al- Kahfi. bahkan kalau mampu, nak baca satu al- Quran pun boleh...

Dari Abu Sa’id al-Khudri radliyallahu ‘anhu, dari Nabishallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنْ َقَرَأَ سُوْرَةَ الْكَهْفِ لَيْلَةَ الْجُمْعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّوْرِ فِيْمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْبَيْتِ الْعَتِيْقِ

“Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada malam Jum’at, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul ‘atiq.” (Sunan Ad-Darimi, no. 3273. Juga diriwayatkan al-Nasai dan Al-Hakim serta dishahihkan oleh Al-Albani dalam Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no. 736)

wallahu a'lam.