Monday, February 14, 2011

Interfaith Dialogue @ USIM

Bismillahirrahmanirrahim..


14 Februari 2011, jam 8 malam bertempat di DKP 3 Universiti Sains Islam Malaysia.

Alhamdulillah..saya bukanlah berada bersama kekasih saya (bukan bermaksud saya ada pakwe ok~) meraikan Hari Kekasih. Tetapi ramai sahabat-sahabat saya yang sedang meraikan Hari Kekasih bersama kekasih masing-masing. Apa saya buat untuk menyedarkan mereka???? Saya dah buat apa yang patut, semoga kalian segera bangkit dan sedar dari lena kalian. Err..semoga korang clash!!! Huahhuahhuah..jahatnya saya~

Jam 8 malam, saya tiba di DKP 3. Subhanallah..fenomena yang sama seperti mana ketika diadakan talk berkaitan Sultan Muhammad Al-Fateh. Semua kerusi dipenuhi para siswa dan siswi, bahagian belakang dipenuhi siswa siswi yang terpaksa berdiri kerana ketiadaan tempat duduk. Bukan setakat itu, tangga-tangga yang menjadi laluan turun naik menjadi tempat duduk para siswa siswi bahkan bahagian tepi pentas juga dipenuhi siswa siswi yang duduk di lantai. Tahniah buat sahabat-sahabat semua! Tak rugi bersusah-payah untuk mengutip ilmu.

Panel pada hari itu merupakan 3 orang insan yang sangat hebat. Encik Engku Ahmad Fauzi merupakan seorang penceramah bebas yang mengkaji Bible. Seterusnya yang paling mendapat perhatian pada malam itu, Encik Shah Kirit iaitu seorang jejaka berbangsa India yang sebelum ini berbangsa Hindu dan kini telah 15 tahun memeluk Islam. Yang terakhir, juga bukan calang-calang orangnya, Dr. Yusof Khalid iaitu pensyarah Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM.

Saya dan 2 orang sahabat, Sabariah dan Wani duduk belakang sekali. Alhamdulillah ada tempat duduk. Huhu..

Dan ini dia sedikit sebanyak apa yang saya dapat pada malam itu. Sudilah kiranya kita berkongsi cerita, kisah dan rahsia di sebalik '' Fenomena Peralihan Kristian kepada Islam"!!!

Panel pertama iaitu Encik Engku Ahmad Fauzi. Beliau lebih banyak menceritakan pengalaman beliau berhadapan dengan paderi-paderi Kristian. Antara yang dikongsikan adalah berkenaan aqidah Kristian yang sangat mengelirukan dan boleh menjadi bahan untuk kita berdakwah kepada mereka. Beliau mengkaji pelbagai jenis Bible dan sering bertanyakan soalan-soalan kepada Paderi Kristian tentang isi-isi Bible menyebabkan berlakunya perdebatan dan akhirnya Paderi Kristian akan menggaru kepala. Huhu..

Dalam agama Kristian, Jesus Christ disalib untuk menebus dosa manusia. Kemudian Jesus akan dibangkitkan semula lalu berkata yang bunyinya lebih kurang begini, '' kamu mestilah menebus dosa orang lain barulah mereka akan menjadi orang yang tidak berdosa, jika tidak ditebus mereka akan menjadi orang yang berdosa selama-lamanya''. So..point di sini, Jesus mati untuk tebus dosa, jadi..kenapa dia masih meminta para pengikutnya iaitu para Paderi Kristian untuk terus menebus dosa orang lain?? Bukankah dia telah menebus dosa mereka ketika disalib?? Cuba tanya pada mereka, dengar apa jawapan mereka.

Dalam agama Kristian juga, manusia di dunia ini adalah pewaris kepada dosa Nabi Adam. Bererti setiap orang perlu ditebus dosanya kerana mempunyai dosa warisan. Dan dalam Kristian juga, setiap pengikutnya yang mati akan terus masuk ke syurga. Bagaimana pula dengan bayi Kristian yang baru lahir dan mati 10 minit kemudian, tanpa sempat dibaptis, tanpa sempat di tebus dosanya, adakah dia akan masuk ke syurga? Kata Encik Fauzi, Paderi tersebut menjawab '' dia kan berada di antaranya''. Err..di antara mana ye?? Atas titian sirat kot..huhu.

Beliau pernah bertanya, dosa warisan dalam Kristian itu diwarisi dari segi apa? Rohani ke jasmani?? Mula-mula jawab rohani, eh..lepas tu tukar jawab jasmani pulak. Apa daa..tak tahu cakap tak tahu. Katanya diwarisi secara jasmani. Fikir logik..kenapa setiap anak-anak Kristian masih perlu dibaptis sedangkan bapa dan ibu mereka telah lebih dahulu dibaptis untuk menebus dosa?? Sepatutnya dosa warisan itu telah terhapus. Pening-pening..

Itu antara yang dikongsikan oleh Encik Fauzi. Sebenarnya setiap ayat-ayat yang dipetik dari Bible tu ada sumbernya yang disebut tapi saya tak sempat salin. Hihi..

Seterusnya perkongsian pengalaman oleh Encik Shah Kirit. Kata beliau, kalau nak berdakwah pada orang Kristian perlu kepada perbandingan agama tetapi jangan keluarkan dalil-dalil al-quran tetapi keluarkan ayat-ayat dari Bible. Tanyakan pada mereka dan mereka tidak akan dapat menjawabnya lalu mereka sendiri yang akan berfikr-fikir tentang kebenaran agama mereka yang tak benar tu.

Diorang tahu sebenarnya agama Kristian tu salah, tapi ego mengatasi segalanya. Macam zaman nabi dulu, 3 orang yang sangat kuat menentang dakwah Islam terpesona dengan bacaan ayat-ayat suci al-quran yang dialunkan oleh nabi tetapi tetap ego dan enggan masuk Islam kerana agama itu dipelopori para hamba pada masa itu dan bimbang kedudukan mereka dalam masyarakat akan tergugat kerana Islam mengamalkan persamaan hak.

Dalam agama Kristian adanya konsep Trinity iaitu Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Qudus.

Islam: Orang Kristian ada berapa tuhan?
Christ: 1
Islam: Ooo..1 je, tetapi bukankah anada percaya kepada konsep trinity?
Christ: Ye..memang betul kami percaya.
Islam: tadi kata tuhan tu satu tai konsep trinity menunjukkan tuhan ada 3, macam mana tu?
Christ: Ish..awak tak faham.
Islam: Apa yang saya tak faham?
Christ: Memang kami percaya pada Tuhan Bapa,Anak dan Ruh Qudus. Tapi itu bukan 3 tuhan, ianya cuma 1 tuhan. 3 dalam 1!
Islam: Haa..tuhan ada 3 tapi sebenarnya 1?
Christ: ye!
Islam: Macam mana tu??
Christ: Sudah saya katakan anda tak faham!
Islam: ......

Sahabat-sahabat faham? Encik Shah tak faham, saya lagi tak faham. Wei..1+1+1=3. Apa pulak 1+1+1=1. Tak sekolah ea?? Masuk tadika baliklah ye..huhu

Orang Islam mendakwa Jesus adalah tuhan mereka sedangkan di dalam Bible sendiri tiada ayat yang jelas menunjukkan Jesus mengaku dirinya sebegai tuhan tetapi banyak ayat yang menunjukkan Jesus menafikan dirinya adalah tuhan. Mestilah, Jesus tu cuma manusia biasa iaitu Nabi Isa. Antara ayatnya adalah:(Bible ada banyak jenis, saya tak tau ayat-ayat ni refer pada Bible mana satu)

- chapter 12, versus 28: Jesus melakukan mukjizat dengan bantuan tuhan.
- chapter 6, versus 4: Moses (nabi musa) mengatakan tuhan itu satu.
- chapter 12, versus 29: Jesus kata tuhan itu satu.
- ayat lain, Jesus berkata: tuhan bapa lebih besar dariku.
- chapter 20, versus 12: jesus berkata, jangan pegang aku, aku akan pulang kepada bapaku dan bapamu, tuhanku dan tuhanmu.
- chapter 5: jesus berkata, saya tak mampu buat apa-apa.

Kalau Jesus tu tuhan, kalau tuhan tu satu bagi mereka, kenapa ayat-ayat ni langsung tak menunjukkan kebenaran pada apa yang mereka katakan??

Dalam Kristian, mereka turut mengatakan tuhan itu tidak mati.

Islam: dalam agama anda, tuhan tidak mati bukan?
Christ: ye..
Islam: So..jesus tu siapa?
Christ: Tuhanlaa..
Islam: Laa..tadi kata tuhan tak mati.
Christ: Memang betul, tuhan tidak mati.
Islam: So..jesus tu siapa?
Christ: Tuhanlaa..
Islam: Tadi kata tuhan tak mati, lepas tu kata jesus tu tuhan. Kalau jesus tuhan mesti dia tak mati untuk tebus dosa anda sebab anda kata tuhan tak mati.
Christ: Awak tak faham..

Mental~ Kita pun jadi mental kalau berborak dengan orang Kristian ni. Cakap belit-belit..

Bagi mereka, 'Jesus is perfect man and perfect god' which mean, Jesus tu 100% manusia dan 100% tuhan. Macam mana tu???

Antara soalan-soalan yang ditanyakan oleh orang Kristian kepada orang Islam:

- Dalam Islam, siapa nabi terakhir?
Jawapan kita pastilah nabi Muhammad, then mereka akan tanya, kalau nabi terakhir kita Nabi Muhammad, kenapa akhir zaman nanti nabi Isa yang turun? Macam mana kita nak jawab?

Macam ni..
Anda berkahwin dan mempunyai 5 orang anak, anak pertama-Along,anak kedua-Ali, anak ketiga-Abu, anak keempat-Ahmad, anak kelima-Apek. Kelima-lima mereka pergi belajar ke luar negara. Pada suatu hari, anda mendapat berita bahawa Ali, Abu Ahmad dan Apek meninggal dunia. So..kat sini adakah status Along sebagai anak pertama kan berubah? Mestilah tak. Dia tetap anak sulung walaupun adik-adik dia dah mati. Macam tu juga dengan soalan tadi, Nabi Muhammad tetap nabi terakhir kerana baginda lahir selepas nabi isa walaupun baginda wafat sebelum nabi Isa. Sangat simple..

- Kenapa nabi muhammad kahwin ramai isteri? Nabi tu 'kuat seks' ke? (maaf bahasa agak kasar)
Macam ni nak jawab..
baginda menikah dengan Khadijah ketika baginda berusia 25 tahun dan Khadijah iaitu seorang janda berusia 40 tahun. Kalaulah nabi tu seperti yang dikatakan orang kristian, kenapa nak menikah dengan janda?? Baginda bujang lagi kacak bergaya, kenapa tak menikah dengan anak dara??

Poligami pada zaman baginda adalah perkara biasa tetapi sepanjang hidup baginda, baginda tidak pernah menduakan Khadijah. Kalau baginda seperti apa yang dikatakan orang kristian, kenapa nabi tak kahwin banyak masa tu sedangkan nabi mampu dan ramai wanita yang nak jadi istei nabi.

Selepas pemergian Khadijah, nabi membujang sangat lama dan hanya berkahwin dengan wanita lain selepas usia baginda lanjut. Kalau baginda seperti apa yang dikatakan orang kristian, takkanlah baginda sanggup membujang lama-lama,kan??

Inilah sedikit sebanyak yang dapat saya kongsikan. Harap-harap sahabat dapat sedikit manfaatnya di sini.

Saya berjalan-jalan dengan encik Google tadi dan terjumpa pelbagai jenis soalan dari non-muslim tentang islam. Cuma satu, jangan menjawab dengan emosi tetapi jawab dengan bijak. Kalau tak tahu cakap tak tahu. Kebanyakan perbualan yang saya baca menunjukkan orang islam menjawab soalan-soalan kristian secara membuta tuli dan marah-marah. Nasihat saya pada non-muslim, nak berdebat perlulah dengan orang yang faham islam. Janganlah tanya sebarangan pada orang lain. Macam kami, kami berdebat dengan paderi kristian bukan orang kristian yang biasa-biasa. Kita ni manusia, ada kelemahannya.

Saya ada pengalaman berdebat dengan sahabat saya masa saya sekolah menengah dulu. Saya masih menantikan jawapannya sampai sekarang. Kami berdebat secara baik dan soalan terakhir saya padanya,
''kalau memang betul orang Kristian mati lalu terus masuk syurga, kenapa anda masih hidup hari ini? Kenapa tak bunuh diri? Kan kalau mati masuk syurga? Kenapa nak susah-susah hidup kat dunia? Kalau sayalah, baik saya bunuh diri, boleh masuk syurga.."

Ada siapa-siapa boleh jawabkan?

Hihi..wallahu'alam

5 comments:

Anonymous said...

best :)
jzkk~

InsanBiasa said...

Penulisan Blog yang bagus.. keep it up

f.husna said...

terbaik.. :)

Anonymous said...

bezt k iman...ble lar ble msok u,bezt tiap2 ari de mcam ni...

Anonymous said...

ape makna wahdaniah yer?

siapa yg membunuh dajal kelak?
maka siapa yg menyelamat?

sedikit renungan..

cukop bertelingkah dgn agama samawi yg lain.. perhatikan tiada agama yg berperang sesama sendiri melainkan islam.. betulkan saraf sendiri sebelum mencetuskan perang saraf agama lain..

"aku islam tp aku rileks"