Monday, February 7, 2011

Tajamnya mata pena

Medan dakwah itu bukanlah suatu medan untuk kita mencari keseronokan, bukan juga medan untuk kita mendapatkan kesenangan bahkan ia adalah medan yang tidak mudah bagi mereka yang kurang tarbiyyah dalam dirinya tetapi medan ini juga menjanjikan ganjaran yang sangat besar di sisi ALLAH. Bukan hasilnya yang dinilai tetapi sebanyak mana usaha dan keringat yang kita tumpahkan untuk agama ALLAH ini, itulah yang bakal dipertikai di hadapan ALLAH kelak.


Aku sedar semua itu tetapi kenapa dan mengapa hati ini masih ragu untuk menyertai sahabat-sahabatku berjuang dan berjihad di medan mulia ini? Betapa lemah dan tidak berdayanya diriku.

" Assalamu'alaikum..Iman, kenapa termenung ni? Kenapa tak balik lagi?? "

Ustazah Sumayyah menyapa Nurul Iman yang sendirian bermonolog dan berkonflik dengan dirinya sendiri.

" Wa'alaikumussalam, eh ustazah..tak adalah, tak temenung pun. Saya tengah tunggu kawan "

" Tak termenung? Ustazah tengok awak renung buku tu sampai nak tembus kulit. Awak ada masalah ke? "

Nurul Iman teragak-agak. Rasanya dia ingin berkongsi masalahnya itu tetapi dia malu.

" Emm..ustazah, sebagai hamba ALLAH..memang menjadi tanggungjawab kita kan untuk menegakkan agama ALLAH di muka bumi ni? Pejuang Islam pada waktu dulu berdakwah siang malam. Tapi, saya..saya rasa macam tak mampu buat apa-apa. Saya takut ustazah..saya takut di akhirat nanti ALLAH persoalkan amanah ni, kenapa saya tak jalankan dengan baik? "

Ustazah Sumayyah tersenyum. Taulah dia kini kenapa gadis itu kelihatan kusut sekali wajahnya.

" Iman, memang jadi tanggungjawab kita untuk menyebar dan menegakkan agama ALLAH di atas muka bumi ni. Tapi ingat, bukan hasil yang dinilai tapi usaha kita yang bakal dipertikai "

" Tapi, saya tak pandai bagi tazkirah. Saya tak pandai berdebat dan bercakap di khalayak ramai. Saya bukanlah seorang yang menghafal nas-nas dari al-quran dan hadis. Lidah saya tidak petah berbicara ayat-ayat dari al-quran. Saya rasa rendah diri.. "

" Sebab itu kita disuruh belajar. Ayat al-quran pertama diturunkan adalah iqra' yang bermaksud bacalah di mana maksudnya menyuruh kita supaya belajar. Belajarlah sehingga kamu dipanggil menghadapNYA "

" Tapi.. "

" Banyak tapi-tapi kamu ni. Ingat, jangan memberikan alasan tetapi akuilah kesalahan. Orang yang memberi alasan adalah orang yang suka berhelah pada kesalahan yang sebenarnya dilakukan oleh dirinya. Kesalahan kamu, kamu tak cukup bersungguh lagi belajar jadi belajarlah. Jangan memberi bermacam alasan "

" Baik ustazah..memang salah saya sebab sebelum ni main-main bila belajar. Tapi..eh, tapi lagi. Hihi..bukan memberi alasan, maksud saya..dalam tempoh belajar tu, amanah tetap harus saya jalankan. Saya memang kurang mahir dalm memberi ucapan, tazkirah, pidato atau yang seangkatan dengannya. Bukan tak boleh langsung cuma kurang bagus. Sedangkan kemahiran tu sangat penting bagi seorang dai'e. Nabi Muhammad seorang pemidato yang sangat baik. Saya ingin jadi sehebat baginda "

" Iman, lain orang lainlah caranya. Luaskan skop pemikiranmu. Ok, apa kelebihan Iman? "

" Emm..saya minat dan agak mahir dalam penulisan. Saya minat menulis sajak, cerpen dan novel. Tapi..boleh ke semua tu digunakan sebagai jalan dakwah? "

" Islam agama yang syumul dan sesuai sepanjang zaman. Kalau zaman dulu, memberi ucapan di khalayak ramai adalah satu cara dakwah yang digunakan. Zaman sekarang pun masih boleh contohnya tazkirah di surau dan masjid. Tapi, itu untuk orang Islam je. Orang bukan Islam macam mana? Agak-agaklah, kalau kita bentang tikar kat tengah-tengah jalan then cakap pasal gama, ada tak orang nak dengar? Kalau zaman dulu, ye..memang orang akan berhenti dan singgah untuk dengar apa yang nak disampaikan. Tapi kalau buat macam tu zaman sekarang, silap-silap orang kata gila. Hihi..lagi satu, rasa-rasanya ada tak orang akan bukak pintu rumah kalau ada pendakwah-pendakwah nak datang bagi tazkirah dari rumah ke rumah. Ustazah rasa mungkin tak ada, kalau ada pun sikit je. Kenapa? Sebab sekarang zaman jenayah. Ornag buat jenayah macam-macam cara. Mana tau dia menyamar je. Kita kenelah bersangka buruk sikit untuk keselamatan kita "

Nurul Iman tersengih.

" So..macam mana ustazah? "

" Bersikaplah aktif dan proaktif. Ambil inisiatif lain yang sesuai dengan peredaran zaman. Bukan tak boleh buat macam tadi tu. Boleh sangat-sangat. Tapi macam Iman cakap tadi, kelebihan Iman bukan pada petahnya berbicara tapi pada tajamnya mata pena. Sampaikan tentang islam melalui penulisan. Coretkan tentang keindahan Islam, kisah-kisah para pejuang Islam, pengalaman-pengalaman mereka yang bertaubat dan macam-macam lagi. Zaman sekarang kan orang suka baca novel, blog, berfacebook..so, manfaatkan. InsyaALLAH medan penulisan yang digabungkan dengan media siber ni bakal memberi manfaat yang sangat besar "

" Macam tu..hihi, nak tapi lagi ni. Tapi..ada seorang kawan saya pernah kata, para pejuang Islam melalui blog dan novel ni sekadar pejuang sambilan. Dia kata, orang zaman dulu angkat senjata untuk Islam, menangis air mata darah untuk Islam, sanggup berkorban apa saja. Sedangkan kami sekadar duduk depan laptop, menaip bait-bait kata. Sekadar berkorban keringat dan buah fikiran. Tak ada nilainya di situ. Dia persoalkan, berapa banyak orang yang masuk Islam kerana penulisan kita? Berapa banyak orang yang insaf kerana tajamnya kata-kata? "

" Macam ustazah kata tadi, bukan hasil yang dinilai tapi usaha yang dipertikai. Usaha kita tu yang penting. Lebik baik ada daripada tak ada apa-apa "

" Macam mana nak terangkan pada orang macam tu? "

" Kalau dia mengata awak lagi, awak cakap macam ni.. kenapa mukjizat setiap nabi tu berbeza? Kenapa mukjizat nabi musa adalah tongkat yang boleh bertukar jadi ular dan membelah lautan? Dan kenapa mukjizat nabi sulaiman boleh bercakap dengan binatang? Inilah buktinya Islam sesuai sepanjang zaman. Cuba kalau mukjizat nabi musa tu diberikan pada nabi sulaiman, apa yang nabi sulaiman boleh buat dengan tongkat tu sedangkan dia pemerintah kerajaan islam yang besar pada masa tu dan bayangkan kalau tak ada mukjizat tongkat tu pada nabi musa, boleh ke nabi musa melawan ahli sihir firaun dan selamatkan orang islam dari kekejaman firaun. Cuba fikir.. "

" Tak fahamlah ustazah..apa kaitannya?? "

" Maksudnya, sesuaikan kaedah penyampaian dakwah kita mengikut zaman. Kawan awak kata pejuang islam dulu angkat senjata, pejuang islam sekarang angkat pen je. Kalau angkat senjata sekarang ni, lebih-lebih lagi di Malaysia, awak nak lawan dengan siapa? Silap-silap kita dilabel terrorist. Dulu tak ada istilah-istilah macam ni. Jadi, sesuaikanlah macam ALLAH sesuaikan mukjizat para nabi mengikut zaman dan ujian yang mereka hadapi "

" ohh..faham dah. Kiranya kita mesti berdakwah ikut kesesuaian zaman. Jangan nampakkan Islam tu kuno sangat sedangkan islam tu memang sesuai pada mana-mana zaman pun "

" Alhamdulillah.. "

" Syukran ustazah sebab bantu saya. Kusut kepala saya fikir tentang ni. Sekarang dah ok..hihi, saya mintak diri dulu ustazah. Kawan saya dah tunggu kat bus stop. Assalamua'alaikum "

" Wa'alaikumussalam.. "

Nurul Iman menyalami tangan Ustazah Sumayyah lantas bergegas mendapatkan Sabariah yang sedang menunggunya. Dalam hatinya ada satu tekad.

" Aku tidak petah berbicara tetapi mata penaku tajam mengatur bait-bait kata. Islam akan tertegak jua walau tanpa mengangkat senjata kerana Islam itu bukanlah peperangan semata "

2 comments:

Anonymous said...

k iman,k iman.....mcam kisah k iman je,hehe :).k iman nye bait2 kte mmng tjam,mnyusuk ssiape yg mmbace.

lagi next stories,hehe...

Si Pengemis Iman said...

huhu..
sape anonymous ni..
mak ayh bg nme bes2,letakla nme..hihi

cite ni adlh dlema seseorang..huhu