Sunday, February 27, 2011

Istikharah Cinta


Air mata yang mengalir di pipinya diseka perlahan. Sunyi pagi menambah rasa sebak di hati. Cinta ILLAHI yang di dambakan bukan sekadar cinta insani yang dia inginkan. Bukan dia meminta untuk jatuh cinta tetapi DIA yang menghadirkan rasa cinta itu pada si dia. Dan kerana cinta itu dia ternoda. Ternoda hatinya dengan cinta yang tidak pasti. Sedayanya dia cuba untuk mengawal namun dia hanya manusia biasa yang punya nafsu.


Iman menanggalkan telekung yang dipakainya. Dia bangkit lalu berbaring di atas katilnya. Masih ada setengah jam sebelum masuk waktu Subuh. Hajatnya ingin melelapkan matanya sebentar tetapi hati yang bergoncang tidak membenarkannya untuk lena. Dihidupkan suis radio. Frekuensi 107.20 menjadi pilihan. IKIM.fm sememangnya stesen radio yang paling digemarinya.

Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman di malam sunyi penuh doa

Sebut namamu terukir merdu
Tertulis dalam sejadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjukmu
Satu nama teman setia
Naluriku berkata

Dipenantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Pemenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu

Bibirnya diketap menahan sendu yang ingin berlagu. Tangisannya mula kedengaran. Iman teresak-esak sendirian. Senandung ' Istikharah Cinta' itu benar-benar meruntun hatinya. Pantas jarinya menekan punat 'off' pada radio. Enggan membiarkan dirinya hanyut dalam lautan kasih yang tidak pasti.

' YA ALLAH..KAUlah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. KAU tahu apa yang berada di lubuk hatiku. KAU yang menghadiahkan aku dengan perasaan cinta ini maka janganlah KAU biarkan aku hanyut dengannya. Tidak aku pinta untuk mencintainya sedangkan cintaMU sukar untukku gapai. Jika dia memang KAU ciptakan untukku, maka satukanlah kami, lindungi kami dalam dugaan perasaan ini. Aku ingin mencintainya keranaMU..'


4 comments:

Anonymous said...

salam..mohon share=)

Anonymous said...

salam..mohon share=)

Si Pengemis Iman said...

silakn(^_^)

Anonymous said...

pohon share ek :)