Tuesday, March 8, 2011

Happy International Women's Day


Happy International Women's Day!!!


Kecoh hari ini di media-media massa, di televisyen di radio dan di surat khabar tentang Hari Wanita Sedunia ni. Apa sebenarnya sambutan Hari Wanita Sedunia ni?? Tema untuk tahun 2010 adalah '' Equal Rights Equal Opportunities '' dan untuk tahun ini, temanya '' Kesamarataan Peluang terhadap Pelajaran, Latihan, Sains dan Teknologi : Laluan kerjaya terpuji untuk Wanita ''. Fuhh..hebat! Tapi, apa sebenarnya sambutan Hari Wanita Sedunia ni?? Sebelum ini, saya sendiri kurang mengambil tahu tentangnya tetapi hari ini saya meringan-ringankan jemari saya ini untuk bertanya pada Mr. Google tentang sambutan ini. Jom..

Kenapa adanya Hari Wanita Sedunia? Kenapa tidak ada Hari Lelaki Sedunia?? Hihi..secara umumnya, Hari Wanita Sedunia ini adalah simbolik kepada kejayaan wanita memperjuangkan hak, keadilan dan kesamarataan dalam kehidupan mereka. Err..lelaki tak berjuang ke?? Hihi..

''Tanggal 8 Mac 1857 iaitu 153 tahun yang lalu, satu mogok besar-besaran telah diadakan oleh beratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York. Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengekploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji yang amat rendah, masa kerja yang panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperi kemanusiaan. Lima puluh tahun kemudian di bulan Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarikh ini sebagai Hari Sambutan Wanita Sedunia. Pada tahun 1975 , Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mula mengiktiraf 8 Mac setiap tahun sebagai sebagai Hari Wanita Sedunia. (sumber: Perutusan Wanita Sedunia). ''

Itu satu petikan sejarah yang saya dapat selepas bertanya dengan Mr. Google. Kesahihannya kurang sahih, hihi.. kerana dari hasil pembacaan saya, terdapat banyak pemberontakan dalam kalangan wanita yang membawa kepada terciptanya sambutan Hari Wanita Sedunia. Yang penting, sambutan ini berasal daripada negara luar atau lebih tepat sekali ingin saya katakan di sini, ianya berasal dari barat.

Sedarkah kita bahawa hakikatnya Islam telah menaikkan martabat wanita dan menegakkan keadilan serta persamaan hak dalam kalangan wanita berabad yang lalu. Tetapi hari ini, kita rakyat Malaysia yang beragama Islam menyambut Hari Wanita Sedunia yang diperkenalkan oleh Barat. Mengapa tidak kita memyambutnya dengan mengingati tokoh perjuangan paling hebat seantero dunia iaitu Junjungan Besar kita Nabi Sallahu'alaihiwassalam yang teguh berjuang demi membela nasib wanita?? Saya tertanya-tanya, apa yang dibanggakan sangat dengan perjuangan wanita di Malaysia ni??

Saya terkenang kisah-kisah tokoh wanita pada zaman dahulu yang sangat hebat dan teguh dalam perjuangan, sanggup bergadai segalanya demi menegakkan Islam di muka bumi ini. Betapa jauhnya saya untuk berada di tahap mereka.

p/s: suka lagu nasyid Halimatun Sa'adiah, Zinnirah dan Rabiatul Adawiyah.

No comments: