Sunday, April 10, 2011

Telur Tiruan

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..semester 4 dah hampir sampai ke penghujung, lagi 2 minggu, saya akan menduduki imtihan akhar. Doakan saya mampu menjawab dengan baik ye sahabat-sahabat semua(^_^). Sebab dah nak imtihan, saya ambil keputusan nak balik rumah minggu ni sebab tak nak balik masa minggu imtihan nanti. Hmm..hujung minggu, lepak-lepak dengan keluarga..sesuatu yang perlu kita hargai sebab tak semua orang ada peluang ni. Sambil melepak, saya selak-selak surat khabar Sinar Harian. Ada satu berita yang menarik bagi saya yang ingin saya kongsikan dengan sahabat-sahabat semua. Pasal telur! Mungkin dah ramai yang tahu tapi saya tetap nak kongsi. Boleh kan..kita bercerita pasal telur je hari ini? Hihi..

Kenapa saya pilih telur untuk dijadikan tajuk perbincangan kali ni sedangkan orang lain sibuk pasal poco-poco, video seks, pilihanraya Sarawak dan macam-macam lagi. Tak apalah, biar orang lain sibuk-sibuk pasal tu, saya nak sibuk-sibuk pasal telur sebab buat pengetahuan sahabat-sahabat semua, bulan ni..rumah yang saya sewa bersama sahabat-sahabat saya sekarang ni dalam proses berjimat cermat. Which mean, almost everyday kitorang makan telur. Hihi..kesian tak kat kami? Tak apa..berjimat-cermat amalan mulia (>_<)hihi..hopefully, telur yang kitorang makan tu, telur asli. Amin..

Telur Tiruan

As usual, benda-benda pelik macam ni datang dari China. Hebat mereka ni, macam-macam boleh buat. Lepas ni, apa lagi agaknya yang nak ditiru.Haish~




Mengikut kajian yang dilakukan oleh pakar saintifik di China sendiri, pengambilan telur tiruan dalam jangka masa panjang boleh mengakibatkan kesan buruk seperti nyanyuk dan hilang ingatan. Hmm..dah la orang melayu ni dah ramai yang nyanyuk, udoh-udoh le tu..dan kesan jangka pendek yang boleh dilihat seperti masalah hati dan ginjal, gangguan metabolisma badan, gangguan saraf serta penghasilan sel darah yang rendah.


Telur tiruan mempunyai nutrisi yang sangat rendah kerana 100% dihasilkan daripada bahan kimia berbahaya seperti asid alginik, gelatin, kalsium klorida dan kalsium karbonat,.




Penghasilan telur tiruan ini dikatakan bermula sejak tahun lepas di mana ia telah dijual dalam pasaran tempatan China dan turut dieksport ke negara lain termasuk MALAYSIA! Kos pembuatannya sangat murah iaitu hanya RM0.02 sahaja.

Macam mana buat telur tiruan? Meh saya bagi resepi..hihi

Bahan-bahan
  • Asid soldium alga
  • Gelatin
  • Nutrium benzoat
  • Lakton
  • Karboksimetil selulosa
  • Kalsium karbaid
  • Laisin
  • Kalsium klorida
  • Lilin parafin
  • Tepung gypsum


1- Kacau asid soldium alga dengan air sehingga menjadi bentuk kristal
2- Tambah gelatin, kacau sehingga sebati dan tunggu sehingga buih hilang(10jam)
3- Campurkan natrium benzoat, lakton, karboksimetil selulosa, kalsium karbaid dan laisin untuk membuat putih telur.
4- Bagi kuning telur, campurkan kalsium klorida dengan pewarna.



Setelah kuning telur siap, masukkan ke dalam acuan yang mempunyai putih telur dan dilapik dengan kalsium kloroda supaya ia tidak pecah.




5- Untuk kulit telur, campurkan lilin parafin dengan tepung gypsum dan kemudian masukkan kuning serta putih telur tadi dengan cara suntikan atas acuan khas.



6- Siap!!!




Selamat tak mencuba..hihi

Macam mana nak kenal pasti ianya adalah telur tiruan?
  • Kulit lebih berkilat daripada telur biasa.
  • Permukaan kulit yang lebih kasar.
  • Menghasilkan bunyi yang kuat apabila digincang kerana kandungan air dalam bahan mentah digunakan.
  • Bau berbeza.
  • Putih dan kuning telur akan bercampur sebaik sahaja dipecahkan.
  • Apabila digoreng, putih telur akan berbuih dengan banyak dan merebak dengan pantas tanpa disentuh.
  • Kulitnya lebih lutsinar apabila diletakkan di bawah cahaya.
  • Tiada lapisan kulit pada bahagian dalam telur.



Jadi, berhati-hati ya masa beli telur tu. Goncang kuat-kuat tengok ada bunyi tak. Hihi..jangan goncang sampai tercampak pulak(^_^)

p/s: selain telur, China ada tauhu tiruan, susu bayi tiruan dan beras tiruan. Hmm..tak ori lah korang ni

sumber:http://pengguna2u.blogspot.com/2009/12/awastelur-tiruan.html
: akhbar Sinar Harian 10 April 2011

4 comments:

amy_93 said...

wow..bole cube nie..haha

iqbalsyarie said...

ouuhhh... teruknya negara mereka!! semua nak cipta sendiri!

InsanBiasa said...

ustazah, makan ubi kentang dan sardin la...

Si Pengemis Iman said...

amy:jgn cube..hihi
iqbal:2 la yg blaku ble hidup brajakn nafsu..
insan biasa:ustz ji ke sape ni?hihi..yela,nnt sy mkn kntang je..huhu