Friday, January 27, 2012

Tautan Hati

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji dan syukur kita panjatkan kepada ILLAHI kerana dengan izinNYA kita masih menikmati indahnya hari ini. Apa khabar iman sahabat-sahabat pada hari ini? Semoga kita semua akan sentiasa berada di bawah lembayung rahmat dan cintaNYA.

Lama rasanya saya tak belayar ke alam maya. Kesibukan melampaui batasan! Hihi..saya harap entry kali ini memberi manfaat pada sahabat-sahabat semua. Kalau tak banyak, sikit pun jadilah!Saya nak kongsi tentang sebuah novel ilmiah yang menjadi kegemaran saya. Biarlah walaupun novel ni dah lama, saya tetap nak kongsi jugak. Hihi..tak salah kan?(^_^)

'Tautan Hati'. Saya rasa ramai sahabat-sahabat yang dah baca novel Kak Fatimah Syarha ni kan? Sebuah novel yang sarat dengan pengisian untuk rohani kita. Saya sendiri baru sahaja menghabiskan pembacaan untuk kali yang ke berapa entah. Hihi..



Suka ingin saya kongsikan sedikit sebanyak dengan sahabat-sahabat semua apa yang saya perolehi dari novel ilmiah ini. Jadi pengulas novel tak bertauliah sekejap ye.


Watak utama dalam novel ini sendiri, Asiah Yusra, cukup memberi kesan kepada saya. Perwatakannya, bahasa puitisnya, akhlaknya, sifatnya dan segala-gala tentang dirinya amat saya kagumi sehinggakan saya berharap untuk bertemu dengan insan sepertinya. Saya ingin punya sahabat sejati seperti Asiah Yusra yang bersahabat bukan kerana yang lain tetapi kerana ALLAH. Masih adakah gadis seperti Asiah Yusra? InsyaALLAH.. ada, dan sama-sama kita berdoa agar kita mampu mencontohinya.

Sebagai seorang muslimah, sifat-sifat yang ditonjolkan dalam novel ini sangat wajar kita contohi terutamanya buat gadis-gadis di luar sana dan buat saya juga. Menutup aurat, sesuatu yang sering dipersoalkan oleh kebanyakan wanita. Kenapa? Apa relevannya?

Contoh yang diberikan di dalam novel ini, jam. Saya berikan contoh lain dengan konsep yang sama. Antara coklat Ferrero Rocher dan coklat harga RM0.20. Kalau anda diberi pilihan untuk memilih, bukan untuk dibeli, sekadar memilih, yang mana satu akan menjadi pilihan anda? Saya yakin anda akan menjawab coklat Ferrero Rocher. Dahlah mahal, sedap, bungkus cantik-cantik pula tu. Siapa yang tak nak, kan? Tapi hanya yang mampu sahaja yang layak memilikinya. Begitulah wanita. Sangat mahal dan cukup istimewa sehinggakan hanya lelaki sejati sahaja yang mampu memiliki dan menikmati keindahannya.

Sifat tawaduk, rendah hati, tegas dan romantis turut disampaikan melalui perwatakan Asiah Yusra. Kita patut contohi sikapnya yang bersungguh, tidak jemu dan romantis dalam bersahabat. Satu sms rindu yang kita ucapkan buat sahabat tersayang pasti akan mampu membuatkan senyuman terukir di bibirnya. Ini salah satu sikap yang saya sangat kagumi pada Asiah Yusra.




Dalam novel Kak Fatimah ini juga ada menyelitkan tentang betapa pentingnya tarbiah dan halaqah atau usrah. Inilah yang telah mencipta insan-insan hebat seperti Rasulullah dan sahabat-sahabatnya. Mereka sentiasa hidup dalam tarbiah dan saling ingat-memperingati antara satu sama lain. Tarbiah dan usrah bukan sahaja merangkumi perihal agama bahkan memenuhi semua aspek kehidupan. Berada di dalam usrah mampu menjauhkan kita daripada perbuatan-perbuatan maksiat. Ahli-ahli usrah sentiasa mengambil berat di antara satu sama lain dan dalam masa yang sama tarbiah yang diterima menjadikan usrah itu lebih bermakna.

Dan salah satu lagi yang ingin saya sentuh dalam novel ini adalah tentang cinta. Indahnya cinta bila ia bersulamkan syariat. Indahnya cinta bila ia berpaksikan dakwah. Indahnya cinta bila ia dibawah lembayung redha ALLAH. Indah kan? Itulah konsep cinta yang disampaikan melalui watak Asiah Yusra dan Umar Al-Mujahid. Emm..saya mengimpikan zauj seperti Umar. Hihi..

Setakat itu sahaja yang ingin saya kongsikan. Tak mampu nak bercerita panjang-panjang. Terlalu banyak kekangan. Semoga ada manfaat yang dapat diperolehi dari entry kali ini. Nak lagi jelas, baca novel tu sendiri. Hihi..

p/s: saya sedang berusaha untuk menjadi penulis novel seperti Kak Fatimah. Berkarya sambil berdakwah. Mohon doa dari sahabat-sahabat semua!

1 comment:

fathyn huSna said...

novel tautan hati mmg sgt bermanfaat..
inshaallah ain pun boleh jd cm kak fatimah syarha... bakat ain dah ade.. :) all the best ain..:)