Thursday, February 23, 2012

Kerana Syria Aku Bersuara

Bismillahirrahmanirrahim..

Isu yang semakin mendapat perhatian masyarakat dunia pada hari ini iaitu isu saudara-saudara kita di Syria. Anda tahu apa yang berlaku di Syria? Apa tindakan anda? Apa tindakan kita semua untuk mebantu saudara-saudara kita yang teraniaya di sana? ALLAH..

Alhamdulillah..selepas solat maghrib tadi, saya berkesempatan mendengar sedikit tazkirah di surau kolej kediaman saya yang disampaikan oleh ikhwah dari Sekretriat Pendakwah Muda Malaysia. Sungguh saya terkesan dengan penyampaiannya. Walaupun sedikit namun ada mutiara berharga di sebaliknya. Subhanallah..dan ingin saya kongsikan serba sedikit tentangnya pada entry kali ini. Semoga entry ini menjadi pembakar semangat buat sahabat-sahabat semua untuk sama-sama bersikap ambil tahu tentang isu saudara-saudara kita di Syria.


Syria merdeka daripada pemerintahan Perancis pada tahun 1945 dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehinggalah zaman Hafez Al-Hassad yang telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya, Basyar Al-Assad selama 11 tahun.

Kerajaan Syria didokong oleh Iran yang cukup terkenal dengan puak Syiah dan Hafez Al-Assad sendiri berpegang pada Syiah di mana kita semua sedia maklum mereka ini mengkafirkan para sahabat serta mencaci dan membenci ahli sunnah wal jamaah.

Apakah punca yang membawa kepada revolusi dan kebangkitan rakyat di Syria?

Ia bermula apabila terdapat sekumpulan kanak-kanak seramai 28 orang yang bermain-main dan telah menconteng sesuatu di dinding sekolah mereka. Apa yang ditulis oleh kanak-kanak terbabit adalah 'RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN' yang juga merupakan slogan yang dilaungkan oleh negara-negara yang berlaku revolusi dan kebangkitan rakyat.

Malang sekali apabila kanak-kanak tersebut ditangkap oleh pasukan keselamatan Syria. Tulisan kanak-kanak terbabit telah membawa kepada satu penyeksaan yang sangat melampau terhadap mereka. Kuku-kuku kaki dan tangan mereka dicabut bahkan salah seorang daripada mereka telah meninggal dunia. Keluarga kanak-kanak terbabit meminta agar kanak-kanak tersebut dilepaskan namun terdapat syarat yang harus mereka penuhi.

Pihak kerajaan telah meletakkan syarat jika mereka mahu kanak-kanak tersebut dilepaskan, mereka perlu menyerahkan wanita-wanita daripada kalangan mereka untuk dinikahi oleh puak-puak kerajaan durjana itu.

Di sinilah bermulanya kebangkitan rakyat.

Pelbagai bentuk kekejaman dan seksaan yang telah dilakukan oleh kerajaan Syria terhadap rakyatnya. Dalam masa 42 hari, seramai 40 000 orang rakyat Syria disahkan meninggal dunia, 39 000 orang cedera tetapi dibiarkan begitu sahaja tanpa diberikan rawatan yang sewajarnya, 19 orang doktor Syria dan 40 orang pesakit di hospital telah dibunuh, 9000 ditahan dan 413 orang syahid di dalam penjara.

Lebih teruk lagi, wanita-wanita ditangkap dan dirogol dihadapan ahli keluarga mereka! Seorang wanita, Zainab Al-Husni telah ditangkap lalu cuba dirogol tetapi dia melawan dan menyebabkan dia dibunuh dengan dipotong tubuh badannya kepada 4 kerat, dibungkus di dalam plastik dan dicampak di hadapan ahli keluarganya.

Manusia apakah yang sanggup melakukan kekejaman sedasyat ini?!

Namun begitu, di sebalik segala musibah yang berlaku, ALLAH telah mendatangkan pertolonganNYA kepada mereka. Seramai 30 000 orang tentera kerajaan telah berpaling tadah dan memihak kepada rakyat. Mereka bertindak melindungi rakyat-rakyat yang keluar berdemo kerana tidak tahan lagi melihat kekejaman melampau pihak kerajaan yang sesuka hati membunuh rakyatnya sendiri.

Liga Arab juga turut berperanan dengan tidak lagi membenarkan pegawai-pegawai Syria memasuki tanah mereka kecuali Iraq yang merupakan negara Syiah.

Syeikh Yusuf Al-Qardawi juga telah mengeluarkan fatwa bahawa sesiapa yang terbunuh dalam keadaan ini adalah dianggap mati syahid. ALLAHUKBAR!

Masih banyak lagi rahsia dan peristiwa yang tidak kita ketahui telah berlaku di Syria. Sebagai saudara merka, apakah tindakan kita? Adakah sekadar melihat dari jauh tanpa tindakan apa-apa? Adakah sekadar mengalirkan air mata buat mereka?

Justeru, saya memohon pada sahabat-sahabat semua agar kita cakna dan ambil tahu tentang isu ini. Sebarkan isu ini dalam kalangan kita semua.

Nabi SAW bersabda:

"Barangsiapa yang tidak mengambil tahu hal orang islam yang lain, maka mereka bukanlah daripada kalangan kami"

Mahukah kalian tidak diakaui umat oleh nabi SAW?? Saya tidak mahu!!!

Jadi marilah kita sama-sama mendokan kesejahteraan saudara-saudara kita, membaca doa qunut nazilah, semoga bantuan ALLAH akan terus datang menolong mereka. Memang kita tidak mampu untuk mengangkat senjata dan pergi ke sana untuk membantu mereka namun berusahalah sekadar yang kita termampu. InsyaALLAH ALLAH akan mendengar doa-doa kita semua.


No comments: