Saturday, October 23, 2010

Festival Fesyen Islamik..kononnyalah~

Bismillahirrahmanirrahim..

Sekarang masyarakat sedang heboh, kecoh, hangat, dan semangat tentang isu sebuah festival fesyen iaitu Busana Muslim Antarabangsa yang dikatakan islamik yang telah diadakan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kenapa orang kecoh tentang festival tu?? Modelnya cantik sangat ke? Pakaiannya hebat sangat ke? Atau fesyennya terlampau menarik??


Menggodanya cara dia pakai tudung..islamik ke ni??


Wow! Memang menarik macam dalam lagu Da Bomb! 'Cantik menarik tertarik kau memang Da bomb!' ( Eh, Si Pengemis Iman tau lagu ni?? haha)

Tetapi persoalannya di sini, di mana islamiknya pada pakaian-pakaian ini? Mengapa festival fesyen ini dinamakan Busana Muslim Antarabangsa?? Saya rasa, saya masih belum buta untuk menilai bahawa pakaian-pakaian ini sama sekali tidak mempunyai ciri-ciri seorang muslimah. Dan saya rasa, sahabat-sahabat juga mampu menilainya dengan baik, bukan??



Di mana ciri seorang muslimah pada mereka?


Sensitiviti islam saya tercabar! Kerana itu saya menulis artikel ini. Bagaimana dengan anda? Adakah anda merasa tercabar? Jika ya..apa tindakan anda? Saya hanya mampu menulis sebuah artikel dengan harapan ramai pembaca yang akan turut bangkit menegakkan kebenaran dan mungkin anda mampu melakukan yang lebih hebat daripada saya.



Kalau mereka ini dikatakan islamik, kita yang bertudung ini dikatakan apa??


Setelah saya 'terpesona' sampai terbeliak biji mata melihat gambar-gambar model fesyen 'islamik' ini, saya berfikir..apa sebenarnya yang cuba disampaikan melalui festival ini? Bolehkah jika saya katakan bahawa mereka yang terlibat dengan festival ini termasuklah pereka feyen, penganjur, penonton dan penaungnya sedang kembali ke zaman jahiliyah..boleh saya katakan begitu?? Kenapa saya katakan sedemikian? Ya..zaman sebelum kedatangan Islam, manusia berpakaian mendedahkan aurat dan setelah Islam datang maka pakaian manusia menjadi lebih sempurna dengan menutup bahagian-bahagian tertentu. Tetapi, apa yang saya lihat model-model ini berpakaian yang hampir telanjang! Memang menyerupai zaman jahiliyah atau lebih tepat lagi dikatakan bodoh kerana maksud jahiliyah itu sendiri adalah jahil dan bodoh. Bukankah kita sedang berada dalam arus modenisasi sekarang ini? Secara logiknya, semakin kita moden semakin sempurna cara kita berpakaian yakni MENUTUP AURAT!

Sangat kasar ya bahasa yang saya gunakan..harap maaf jika ada yang terasa di hati.

Dan sensitiviti saya lebih tercabar melihat gambar di bawah ini!!!





Astaghfirullahal'azim..
Nama kekasih ALLAH yang sangat mulia dipermain-mainkan dan yang menonton, menyokong serta mengkagumi semua ini adalah orang islam!!!

What the..??!!!^&(#)#_^&^%$##@(tak mencarut ye..taip je)

Apa sebenarnya fenomena yang sedang melanda umat islam masa kini? Dulu bertudung dengan bonggol unta di kepala dan sekarang campak terus tudung dalam tong sampah! Apa ni?? Tidak takutkah anda dengan azab ALLAH?? Saya takut..saya takut saya akan dihukum kerana hanya mampu melihat tanpa mampu mencegah. Saya takut kerana saya berada dalam kalangan masyarakat ini tanpa apa-apa tindakan untuk membawa mereka ke arah kebenaran. Anda??

Dari Abi Sa’id al-Khudri radiyallahu ‘anh katanya : Aku dengar Rasulullah sallallahu ‘alayhi wa sallam bersabda : Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran,maka hendakla ia mengubahnya dengan tangannya. Jika sekiranya ia tiada,maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Jika sekiranya ia tiada juga berkuasa,maka hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya. Dan yang demikian itu (iaitu mengubah dengan hatinya) adalah selemah-lemahnya iman(Riwayat Muslim)

Apa yang cuba saya sampaikan sebenarnya adalah untuk mengajak sahabat-sahabat semua agar bangkit untuk membantah segala kemungkaran yang sedang berlaku di sekeliling kita. Memang kita tidak mempunyai apa-apa kuasa bahkan memang agak sukar untuk kita terus menghapuskan kemungkaran ini secara total kerana penaungnya sendiri adalah mereka yang merupakan pucuk pimpinan tertinggi negara kita. Tetapi, usahalah sekadar yang termampu. Ini usaha saya dan insyaALLAH akn diperhebatkan lagi. Anda bagaimana??


Eh..eh..siapa tu?? Huhu..macam ku kenal tapi di mana ya??

link berkaitan:
-http://photogallery.indiatimes.com/fashion/foreign-shows/islamic-fashion-festival/Islamic-Fashion-Festival/photo/6286686/Islamic-Fashion-Festival.jpg
-http://storage.canoe.ca/v1/dynamic_resize/?src=http://www.torontosun.com/life/fashion/2010/08/09/1islamicfashionfest7.jpg&size=640x480&quality=90
-http://www.vancouversun.com/3378196.bin?size=620x400
-http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=2010\08\11\story_11-8-2010_pg9_3

p/s:bukan isu festival ini yang ingin saya bincangkan tetapi isu peranan kita sebagai umat islam.

3 comments:

Muhammad Afifi said...

mengong punya olang

Khalil Zaini said...

Susah untuk berperanan kalau pemimpin pun menghina Islam.

Asma said...

masya-ALLAH.... kenape mesti pakai name islamik? pelik tol.... kat mne signifikasi nye? haish... payahla malaysia macam ni... kate negara islam... makne islam sndri pun xdihayati pemimpin.