Friday, December 24, 2010

Daurah Penghayatan Remaja Islam 2

Minggu kedua


Saya rasa tak sabar.Hihi..rasa excited pulak minggu ni walaupun demam saya tak berapa nak elok lagi. Batuk pun tak hilang lagi ni. Ayah saya tak benarkan saya pergi sebenarnya tapi rasa sayang pulak nak tinggalkan. Ada rasa rindu bertamu di hati. Aiceh~

So..macam biasalah, petang tu kami bertolak dan tiba di MSSAAS saat azan maghrib berkumandang. Kali ni, saya hanya berdua dengan Isya. Syida ada keperluan yang mendesak di rumahnya. Kak Huda dan Kak Ina pun join untuk minggu pertama je.

Seriously, rasa rindu nak jumpa adik-adik. Walaupun penat melayan kerenah diorang ni, tapi manisnya ukhuwah tu dah terasa. Bila balik,saya peluk dan cium pipi adik-adik saya. Mula-mula tu ramai yang malu-malu tapi mahu. Haha..dan saya rasa rindu nak buat semua tu lagi.

Minggu ni kami mulakan dengan modul berkaitan dengan rukun Islam. Hari Isnin, kami ajar dan uji mereka dengan rukun Islam yang pertama serta beberapa doa harian. Seronok sungguh diorang dapat main kotak beracun, bina menara, kapal karam, goreng pisang. Kami pun sama dah macam budak-budak. Bila duduk dengan diorang, dah tak nampak mana satu ustazah mana satu budak-budak. Hari selasa pulak, kami buat modul wuduk. Alhamdulillah kebanyakan dari adik-adik ni dapat berwuduk dengan baik tetapi masih ada beberapa orang dari mereka yang perlu diberi lebih perhatian.

Ini masa diorang tengah bina menara dengan straw~

Masa main kapal karam, kelakar sungguhla adik-adik ni. Masing-masing terjerit macam betul-betul atas kapal. Haha..dan ada satu lagi game yang saya rasa nak ketawa bila ingat. Game 'saya suka minum susu lembu' haha..last-last jadi 'lembu suka minum susu saya' dan 'saya lembu'. Haha..diorang gelak sakan.

Minggu ni hujan lebat tiap-tiap petang. 2 kali kelas kami blackout. Adik-adik ni menjerit dan berlari tak tentu arah. Kelam-kabut sungguh! Bila dah ada lampu, pakat ketawa ramai-ramai..haish~

Nak cerita sikit kerenah beberapa orang adik-adik ni. Yang pertama, Aniq namanya. Aniq ni memang lain dari yang lain. Speaking, fikiran macam orang dewasa dan ada aura tersendiri. Dia suka bertanya soalan-soalan yang melampaui batasan fikiran. Susah kalau dia dah mula bertanya, tergeliat lidah nak jawab. Last-last tau apa dia cakap? 'saya saja je tanya, nak tengok ustazah boleh jawab ke tak..' kuang asam punya budak,haha.

Yang kedua, Syafik. Nakal yang amat. Asyik nak main je. Tapi hati dia lembut. Pujuk sikit je dah cair. Hihi..baik budaknya. 'syafik..syafik anak soleh kan, syafik sayang ustazah kan'..kompom lepas tu dia dengar cakap..dengar kejap je laa,hihi..

Then, Ammar..umur dia baru 6 tahun. Comel sesangat! Geram bila dia nakal, rasa nak cubit je pipi dia tu. Bila kita marah sikit, dia sengih..haish~terus tak jadi marah.

Yang sorang ni Adam namanya. Langsung tak nak join dengan kawan-kawan. Asyik buat hal sendiri je. Penat dah pujuk..malas ah~

Ni la Ammar..baru 6 tahun umur dia

Lagi..Dini, manja teramat! Asyik nangis je. Kalah budak perempuan.Hihi..

Yang adik-adik perempuan, biasalah. Manja, suka mengadu. Haish~ kadang-kadang tu bila dah penat sangat nak layan, saya angguk je laa.Hihi..Izzati, Rabiatul, Khaleeda, Irdina, Syima, Rina..semua comel!

Ni Irdina dengan Rina..comel~

Hari Rabu tu kami adakan imtihan untuk menguji setakat mana yang diorang dah belajar di sekolah dan belajar bersama fasi-fasi sebelum ni. Alhamdulillah~ Ada yang dapat jawab dengan baik. Tapi masih ada yang tak dapat menulis pun. Risau juga dibuatnya. Masa imtihan dijalankan, macam-macam kerenah diorang. Mintak klu la, suruh nyanyila, puji-puji la..macam-macam! Banyak cantik muka korang, jawab sendiri!Hihi..

Hari Khamis ada sesi ceramah dengan Uncle Kam. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun ada waktunya, adik-adik ni tak dapat dikawal.

Sekarang saya di rumah. Tak sabar nak tunggu hari Isnin..minggu ni minggu terakhir, rasa sedih nak tinggalkan diorang. Mesti saya akan teringat dengan lagu Demi Matahari, Mari sembahyang dan qasidah burdah diorang. Hmm..

Wahai purnama..



1 comment:

.: raudhatunnisa' :. said...

seronok kan pengalaman2 mcm ni~
teruskan!