Monday, April 19, 2010

Sang Kancil yang..bijaksana??

Kisah ni berlaku di rumah saya pada suatu petang yang sunyi......

Pada suatu hari yg indah(hari2 indah sebenarnya)..saya tengah duduk melepak2 dengan adik saya yang berumur lebih kurang 5 tahun . Nama manjanya Iyah . Suasana sepi..bosan . Jadi , nak menghilangkan kebosanan tu..saya pun bcerita kat dia .

Saya : Iyah,iyah nak dgr cite x?
Iyah : Nak2! Cite ape?
Saya : Cite pasal sg kncil yg pndai . Nak x?
Iyah : Nak , cptla cite..
Saya : Pd suatu ari , di dlm sbuah utan..sg kncil sdg bjln2 mcari mkn .
" laa..laa..laa.." tibe2..bedebuk!!! Sg kncil jtuh dlm sbuah lubg yg dlm . Kesian sg kncil... iyah kesian x kat sg kncil?

Iyah : ish3..kesian(geleng2 kpale)
Saya : Lubg 2 dlm sgt . sg kncil pun jerit2 mntk tlg . "tolong..tolong.." tp xde sape yg dgr . Tibe2 sdg sg kncil tmenung mgengkn nsb drinye yg mlg , seekor gajah mlalui kwsn tsebut . Iyah , cmne bnyi gajah?

Iyah : Alaa..kak in ni cptla cite!!!
Saya : Yela2,tnye sket pun nak mara . Gjh btnye pd sg kncil ,"whai sg kncil..apa yg kau buat di dlm lubg itu?" sg kncil mndpt 1 idea bgaimane carenye dia dpt keluar dr lubg . Sg kncil pun bkate "aku tgh.."

Iyah : Kak in , xbek ckp 'aku' laa..
Saya : Hihi..yela2 . Ckp sy . " sy sdg bsmbunyi di dlm lubg ini krn sbntr lg akn blaku ribut taufan yg dsyt! Awk pun msti bsmbunyi jgk!" haa..pndai x sg kncil?

Iyah : Eee..jhatnye sg kncil 2! Dia tipu gjh! Tipu dosa..
Terkedu sy mndgr kate2 adik sy 2 . Sy tmenung skjp mmikirkan rasionalnye .

Iyah : Kak in , cptla cite..
Saya : Ye3..ok2 , smbung cite . sg kncil pun suruh gjh mlompat msuk dlm lubg yg same . Jd , gajah pun lompatla! Apa lg , sg kncil pun trus pnjt bdn gajah dn kluar dr lubg 2 . Haa..pndai x sg kncil??

Iyah : Mne de sg kncil pndai! Dia tipu! Jhatnye sg kncil 2..tipu dosa , mati seksa , msuk neraka , pdn muke!!!
Saya tgelak mndgr celoteh adik sy . Btol jgk apa yg dia ckp 2..
Saya : Nak dgr lg 1 cite sg kncil?

Iyah : Xnak! kncil jhat!
Saya : Alaa..dgr ye "sg kncil jln la bjln , smpai di tepi sungai,nmpkla diseberg sana ada phon buahan"(lagu mase skola rndh)

Iyah : lepas 2?
Saya : sg kncil nak ambik buah2 2 tp ada kat seberg . Jd dia pun fikir2 dn dpt 1 idea.." whai buaya2 skalian , aku adlh utusan.."

Iyah : Mak , kak in ckp 'aku'!!!
Saya : Ish..yela2 "sy adlh utusn raja hutan . Dia suruh sy mgira jmlah buaya disini . Beraturla
kamu hgga ke sberg " Sy pun nyanyi lg.."1 2 3 dan 4..sg kncil mlompat2,mgira dgn cpt..1 2 3 dan 4 , ia smpai ke drt"

Iyah : Tgk 2..dia tipu lg! Xnak dgr la!!!
Adik sy trus bangun dan meniggalkan sy trpinga2 sndirian . Aik..ape dah jd? Kalau dulu sy sering diberitahu bhw kncil itu adlh haiwan yg bijak . Rupa2nya bijak memanipulasi . hmm..sg kncil adlh mwakili glongan masa kini yg bijak memanipulasi org lain utk kpntingan dri sndiri . Siapa org 2 ?? pikir sndiri..

p/s:dah pernah post..saje je post balik,miss my sis^_^

2 comments:

Mus'ab Si Jahil~ said...

haha~ksian ain ye duk bercerita dgn semangat, tp adik wat xlyn je.. ^_*
doakan ana slalu ^_^
cantik design blog baru ni..

Si Pengemis Iman said...

haha^_^
2 laa..ckp sorg2 je
hii..insyaallah..syukran ye akhi