Wednesday, June 9, 2010

Permata Yang Dicari

sambungan dari post bertajuk ' Lafaz Yang Tersimpan'

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku iniAnugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini
Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

**********************
Kempen ' Kejar Cinta ILLAHI' yang diadakan oleh Sekretriat Pendakwah Muda Malaysia itu mendapat sambutan yang baik daripada semua mahasiswa dan mahasiswi. Masing-masing memberikan komitmen terbaik dengan menghadiri pelbagai program yang disediakan. Para urusetia pula sibuk menjalankan tugas yang diamanahkan dengan penuh dedikasi.

Dendangan lagu yang kedengaran dari radio di meja urusetia itu sedikit mengganggu tumpuan Mujahid yang sedang sibuk menyiapkan kain rentang ' Kurniakan Cintanya Kerana CintaMU' untuk ditandatangani oleh para siswa dan siswi. Jari yang sedang sibuk melakar terhenti secara automatik. Kepala diangkat. Dia menghayati senikata ' Permata Yang Dicari'

' Dialah permata yang dicari, selama ini, baru ku temui, tapi ku tak pasti, rencana ILLAHI, adakah dia kan ku miliki'

Bibirnya menggumam perlahan. Nafas perlahan dihembus. Sayu benar hatinya mendengar bait-bait lagu tersebut.

" Akhi mujahid, enta tak apa-apa?"

Mujahid segera menoleh. Kelihatan Saifullah sedang merenungnya sambil memegang beberapa naskah surat khabar 'ILUVISLAM'. Dia segera menghadiahkan sebuah senyuman kecil pada sahabatnya itu. Kerja yang terhenti disambung semula.

Saifullah merenung tanpa bicara. Dia tahu apa yang bermain di fikiran sahabatnya itu. Matanya melilau di segenap tempat.

' Asiyah, siapakah bakal pendamping hidupmu? Siapakah yang bakal menjadi imammu? Demi sahabatku, aku rela mengundurkan diri. Demi sahabatku, aku redha seandainya kau tercipta bukan untukku'

Mata Saifullah berkaca. Segera dia mengalihkan pandangannya dari melihat Asiyah yang sedang sibuk menguruskan booth. Dia menarik nafas panjang. Belakang Mujahid ditenung.

Dia rela mengundurkan diri setelah mengetahui bahawa Mujahid juga turut menyimpan perasaan pada Asiyah. Dia tidak rela sahabatnya bersedih kerananya. Dia ingin menjadi sahabat yang baik.

Kata Saidina Umar:

' Sahabat yang baik adalah sahabat yang mendahulukan sahabatnya berbanding dirinya sendiri'

Dan dalam hal ini, dia rela mendahulukan Mujahid. Meskipun dia sudah lama menyimpan perasaan pada Asiyah iaitu sejak mereka di tingkatan 4, dia tahu Mujahid lebih layak. Mujahid dan Asiyah saling tidak mengenali. Dan dia, sangat mengenali Asiyah bahkan keluarga mereka juga bersahabat baik. Dan yang paling penting, dia tahu bahawa Asiyah juga menyimpan perasaan yang sama pada Mujahid. Dia mengetahui perihal tersebut melalui sahabat baik Asiyah, Mardiyah.

" Akhi Saifullah, ana mohon masa enta sebentar. Ada perkara yang ana nak bincangkan. Enta ni sahabat baik akhi Mujahid kan? Sejujurnya, ada seorang Muslimah yang menyukai Mujahid dalam diam. Bukan suka yang biasa, bahkan dia menolak sebuah pinangan kerana Mujahid. Dan ana nak tahu, kalau-kalau Mujahid sudah mempunyai calon zaujah, jadi ana akan khabarkan pada sahabat ana itu agar dia tidak lagi berharap"

" Ana sebagai sahabatnya wajib menyimpan segala rahsianya. Tapi jika benar sahabat enti itu ikhlas, ana akan cuba berbicara pada Mujahid nanti. Sejujurnya, dia belum mempunyai calon zaujah secara sahnya cuma di hatinya itu sudah ada wanita pilihan. Boleh ana tahu siapa sahabat enti itu?"

" Dia, Asiyah Maisarah..Tapi, ana mohon jangan disebutkan nama itu pada Mujahid. Ana cuma perlu tahu samada dia sudah mempunyai calon atau belum. Itu saja. Afwan"

Dan sejak perbincangan tersebut, semakin keras diasuh hatinya agar segera melupakan Asiyah.

' Duhai hati, sabarlah..yakinlah dengan janji ALLAH bahawa wanita yang baik itu untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya'

2 comments:

Anonymous said...

menarik2...^_^

Anonymous said...

wah!!! ^^