Friday, May 28, 2010

Nikmat atau Istidraj?

" Ish, aku pelik tengok si Faris tu. Dahlah terang-terang tak pernah solat, clubbing siang malam, belum kira berapa ramai perempuan dia bawak balik banglo dia tu. Tapi, tengoklah..duit dalam bank berkepuk-kepuk, rumah macam istana, kereta 5,6 biji, gaji pula puluh-puluh ribu sebulan. Apsal murah rezeki sangat dia tu?? Padahal dia selalu buat maksiat. Aku ni yang hari-hari solat dekat masjid pun tak pernah dapat merasa mewah macam dia"

" Ish, aku kesian betul tengok si Dollah tu. Orangnya baik, soleh, kaki masjid, rajin kerja pulak tu. Tapi, hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Susah sungguh dia. Hai, kenapalah orang baik macam dia tu hidup susah kat dunia ni??"

*************************************************************************************
Mungkin ada di antara kita yang pernah terlintas fikiran-fikiran seperti di atas. Orang yang hidupnya penuh dengan maksiat tetapi dikurniakan oleh ALLAH dengan rezeki yang banyak dan melimpah ruah sedangkan orang yang taat kepada perintahNYA pula hidup dalam keadaan susah. Kedengaran seolah-olah ALLAH itu tidak adil, bukan??

" Sesungguhnya ALLAH tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah dan jika ada kebajikan sebesar zarah, nescaya ALLAH akan melipatgandakan dan memberikan dari sisiNYA pahala yang besar"

" Dan sesungguhnya akan kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita-berita gembira kepada orang-orang yang sabar" ( surah Al-Baqarah: 155 )

Nah, kalau dilihat dari ayat-ayat di atas jelas menunjukkan bahawa bukanlah ALLAH itu tidak adil dalam membahagikan nikmat pada hambanya bahkan ALLAH itu Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui. Setiap ketentuannya ada hikmah disebaliknya yang perlu kita singkap dan kaji.

Jadi, apa tujuannya ALLAH membeza-bezakan pembahagian nikmat pada hamba-hambaNYA?? Mengapa mereka yang takbur dan kufur itu mendapat nikmat yang lebih banyak berbanding dengan mereka yang taat dan patuh pada perintah ALLAH?? Kita renung-renungkan..

Adakah Firaun dan Qarun yang hidupnya penuh dengan nikmat dan harta dunia itu mendapat nikmat yang sama di akhirat??

Adakah Nabi Muhammad yang merupakan Kekasih ALLAH itu hidup dalam limpahan harta dan kekayaan dunia??

Jika dilihat secara menyeluruh, kebanyakan mereka yang taat dan patuh pada ALLAH itu tidak akan hidup dilimpahi kemewahan. Hidup mereka sederhana tetapi mereka bahagia kerana rezeki sedikit itu adalah rezeki yang berkat. Ada juga mereka yang beriman dan dikurniakan dengan harta yang banyak tetapi mereka menggunakannya pada jalan kebaikan bahkan tidak berasa risau seandainya nikmat itu ditarik kembali. Berbeza dengan mereka yang kufur, sentiasa berasa risau dengan harta yang banyak. Bimbang dirompak dan hidup dalam ketakutan. Itulah istidraj.

Jadi, yang mana satu pilihan anda?

Nikmat atau Istidraj??

Apakah itu Istidraj??

Istidraj adalah pemberian nikmat oleh ALLAH kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNYA. Maka, dari ketidakredhaan ALLAH itulah timbul perasaan riak, angkuh, bongkak serta kehidupan yang diselubungi ketakutan kerana terlalu sayang pada harta dunia itu.

Itulah cara ALLAH berurusan dengan hamba-hambaNYA yang enggan akur dan patuh pada perintahNYA. Maka tidak hairanlah jika ALLAH masih memberi tetapi ALLAH tidak redha.

" Apabila kamu melihat bahawa ALLAH memberikan nikmat kepada hamba-hambaNYA yang selalu berbuat maksiat, maka ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh ALLAH" ( Riwayat At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi )

Pemikiran manusia zaman kini sama sekali sudah jauh berubah. Dahulu, para Nabi dan Rasul serta hamba-hamba yang soleh sangat takut dengan nikmat harta dunia. Mereka rela hidup dalam keadaan miskin daripada hidup dilimpahi kekayaan tetapi tidak mendapat keredhaan ALLAH. Ada yang sanggup memberikan seluruh hartanya demi untuk mendapat keredhaan ALLAH seperti Siti Khadijah dan Salman AL-Farisi.

Sajak rintihan umat Islam di zaman Nabi:

" RedhaMU yang selalu kami rindukan dan marahMU yang sangat kami takuti. Tuhan, lebih baik kami hidup miskin asal dalam redhaMu. Kami tidak ingin kepada kekayaan , di dalam marahMU"

Kebanyakan manusia masa kini sering tertipu dan sangat mudah terpedaya dengan wang dan harta. Mata mereka dikaburi dengan ketamakan dan kerakusan. Mereka tidak sedar bahawa wang yang banyak itulah yang akan menyesatkan mereka dan membawa mereka meniti titian sirat menuju ke neraka. Mereka keliru dengan nikmat yang ALLAH berikan kepada hambaNYA yang taat dan hambaNYA yang ingkar.

Lebih dasyat lagi, ada manusia yang hidup bertopengkan syaitan. Mereka menggunakan nikmat pemberian ALLAH itu dengan baik. Mereka sering membantu anak-anak yatim, bersedekah bahkan membina masjid menggunakan wang mereka sendiri. Tetapi di sebalik itu, tersimpul niat lain di hati mereka. Mereka ingin dikenali sebagai orang yang dermawan. Mereka ingin mendapatkan penghormatan dari orang ramai. Mereka sebenarnya tidak ikhlas. Sumbangan yang diberikan dinyatakan secara terang-terangan bahkan dengan mengadakan sidang media dengan tujuan mengkhabarkan pada semua..

" Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Polan kerana telah berbesar hati menyumbangkan wang sebanyak RM50 000 kepada rumah anak yatim ini"

Kembang-kempis hidung si polan yang mendengar. Angkuh mula ke langit. Riak bertamu. Bangga..

Sabda Rasulullah:

" Barangsiapa yang ALLAH mahukan kebaikan untuknya, nescaya DIA akan mengujinya dengan kesusahan"

Maka, janganlah kita memandang hina pada insan-insan yang hidup susah dan merempat. Mungkin tempat mereka di sisNYA lebih mulia dari kita. Kita sering memandang hina pada mereka yang bekerja sebagai pencuci tandas, pengutip sampah, pembuat kasut dan lain-lain. Sekuarang-kurangnya mereka melakukan kerja yang halal dan rezeki yang diperoleh itu adalah rezeki yang diredhai berbanding mereka yang bekerja sebagai pegawai, peniaga tetapi sering terlibat dengan rasuah dan riba'.

Dan bagi mereka yang hidupnya susah tu, ketahuilah bahawa ALLAH mencintaimu. Beruntung sungguh mereka kerana terhindar dari sifat riak dan takbur. Dan bagi mereka yang hidup bagai raja, berhati-hatilah. Gunakan hartamu di jalan yang betul. Mungkin kamu salah seorang yang diistidrajkan oleh ALLAH. Nauzubillah..

No comments: