Friday, July 2, 2010

Insan Bernama Kekasih

Sambungan post bertajuk ' Sutera Kasih'

Debar hatiku membisik rindu
Ingin aku katakan kau gadis idaman
Apakah mungkin kau ku miliki
Untuk aku jadikan insan bernama kekasih

Keayuan yang tergambar
Lukisan nur iman
Bersulamkan keindahan
Santun perkataan
Bagai putih salju mendinginkan
Hangat perasaan
Mengusir segala resah di jiwa

Ku sampaikan salam ucapan mesra
Dan merisik khabar berita
Masihkan ada peluang untukku melafazkan cinta
Umpama rembulan jatuh ke riba
Mendengar khabaran darinya
Padaku memendam rasa

PadaMu oh tuhan..
Ku memohon keredhaan
Nur kasih yang ku damba
Kekal hingga ke syurga

Hanya satu yang ku pinta
Kebaikan dariNya
Moga dipeliharakan tulus cinta kita
Agar kukuh ikatan yang murni
Bahagia selamanya
Dengan lafaz pernikahan yang mulia

Datanglah kasihmu dalam diriku
Menghiasi ruang hatiku
Akan ku sambutnya dengan sujud penuh kesyukuran
Ku harap jalinan kan berpanjangan
Selagi kasih yang terbina
Kerana cinta kepadaNya

Kau ku sayangi
Teman sejati
Dikaulah sesungguhnya
Insan Bernama Kekasih

****************************************

Mujahid memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran atas perkhabaran yang baru diterimanya. Sungguh dia tidak menyangka. Sungguh dia tidak menduga bahawa Asiyah juga turut menyimpan perasaan padanya. Dia benar-benar bersyukur atas kurniaanNYA. Perasaannya berbunga namun segera dikawal dengan istighfar. Dia tahu, perasaan seperti ini akan membawa akibat yang buruk seandainya terlalu dilayan. Dia tidak mahu terjebak dalam kancah percintaan sebelum tiba waktunya. Dia teringat kembali perbualannya dengan sahabatnya, Saifullah.

" Akhi, ada seorang muslimah yang menyimpan perasaan terhadapmu. Bukan sekadar perasaan yang biasa bahkan dia ingin menjadi suri hidupmu. Dia baru sahaja dikhitbah, tetapi dia menolak keranamu. Dan dia khuatir kalau masih ada yang mahu mengkhitbah, dia khuatir tidak mampu lagi menolak tanpa alasan yang kukuh. Justeru dia ingin tahu seandainya dirimu sudah mempunyai calon zaujah. Jika belum, dia berhasrat untuk menunggumu"

" Saifullah, adakah muslimah itu Asiyah??"

Saifullah tersenyum. Hasratnya tidak ingin mengkhabarkan identiti si muslimah tetapi Mujahid lebih pintar meneka.

" Sejujurnya, ana sendiri baru sahaja bercadang untuk mencari seorang perantara bagi mengkhabarkan hasrat ana pada Asiyah. Tak sangka, dia lebih pantas rupa-rupanya. Khabarkan padanya, ana ingin menjadi yang halal untuknya. Tetapi nabi berpesan untuk meninggalkan yang haram dan beroleh yang halal. Mintalah dia untuk bersabar kerana ini bukan hanya untuk dunia tetapi untuk akhirat juga. Ana sedang berusaha ke arah itu"

Nyanyian nasyid 'Insan Bernama Kekasih' itu dirasakan benar-benar tepat dengan situasinya. Dia akan cuba untuk menjaga hubungan ini sebaiknya. Dia tidak mahu bercinta sebelum waktunya. Dia hanya akan bercinta selepas akad. Itu janjinya.

****************************************

" Asiyah, jom kita tunggu bas kat sana. Aku tak laratla nak jalan sampai bustop"

Asiyah dan Mardiyah berjalan menuju ke sebuah pondok. Mereka baru sahaja selesai menghadiri kuliah. Deruman motosikal pelajar yang juga sekuliah dengan mereka membingitkan telinga. Masing-masing ingin segera pulang ke rumah.

" Haish, awatla si Mujahid tu berjalan tunduk sangat tu? Dah macam nak tercium dada je aku tengok"

Asiyah memandang ke arah yang ditunjukkan oleh Mardiyah. Kelihatan Mujahid sedang berjalan dengan kepalanya ditundukkan. Terlalu tunduk. Asiyah tersenyum lalu segera dialihkan pandangannya. Enggan memandang lebih lama khuatir tidak mampu mengawal perasaannya.

" Assalamu'alaikum"

Asiyah dan Mardiyah menoleh ke arah suara yang memberi salam.

" Wa'alaikumussalam"

Serentak mereka berdua menjawab. Saifullah sedang tersenyum memandang mereka.

" Ada sesuatu yang ana perlu bincangkan dengan ukhti Asiyah"

" Silalah. Mardiyah seorang sahabat"

Asiyah memberi keizinan sambil memandang Mardiyah mengisyaratkan dia juga berhak untuk mendengar dan tidak perlu pergi dari situ.

Saifullah menyampaikan segala pesanan Mujahid kepada Asiyah. Dilihatnya gadis itu seakan terkedu. Diam seribu bahasa. Bahkan sewaktu dia meminta diri untuk pergi, Asiyah masih lagi bungkam di tempatnya. Dia yakin Asiyah gembira mendengar perkhabaran tersebut.

Asiyah masih tidak berganjak dari tempatnya. Dia seakan-akan tidak percaya dengan perkhabaran yang dibawa oleh Saifullah. Dia beristighfar menenangkan hatinya yang sedang berkocak. Keringat membasahi wajahnya. Dia masih belum mampu bertenang. Tetapi, bukankah ini yang dia harap-harapkan?? Namun, dia khuatir. Dia hanya manusia biasa yang punya nafsu. Dia khuatir tidak mampu mengawal nafsunya. Dia khuatir tidak mampu mengawal perasaannya.

" Asiyah, jom. Bas dah sampai"

Mardiyah menarik tangan Asiyah. Sejuk dan sedikit menggeletar. Mardiyah tersenyum. Dia tahu, Asiyah terkejut. Dalam hati, dia berdoa agar jodoh sahabatnya itu dipercepatkan kerana dia tahu bukan mudah untuk mengawal perasaan. Dia yakin sahabatnya tidak akan terjebak dengan zina lain tetapi dia khuatir sahabatnya akan bermain dengan zina hati.

'ALLAH~ Lindungi sahabatku'

******************************************

Hari-hari seterusnya dilewati seperti biasa. Jika sebelum ini Asiyah sering terserempak dengan Mujahid, kini wajah itu seakan-akan hilang dari matanya sejak Saifullah membawa perkhabaran tersebut padanya. Dia bersyukur. Dia sendiri berdoa agar dia tidak perlu melihat wajah itu lagi. Bukan kerana benci tetapi dia ingin menjaga hatinya dan juga hati Mujahid. Dia tidak mahu berzina dengan hatinya. Mungkin Mujahid juga sepertinya. Sengaja menghilang dan tidak menampakkan dirinya pada Asiyah.

Pernah juga kelibat Mujahid singgah di matanya tetapi segera dia menghindari. Malu. Dia teringat gelagat Mujahid yang terlalu tunduk sewaktu berjalan dihadapannya. Dia ketawa kecil. Pasti pemuda itu sedang malu dan menyangka dia sudah mengetahui perihal perasaannya.

Dia benar-benar ingin menjaga perhubungan tersebut. Dia tidak berhubung dengan Mujahid. Bahkan kalau boleh, dia ingin pergi dari hidup pemuda itu buat sementara waktu. Dia tidak ingin menjadi sebab kepada goyahnya iman dan kepimpinan mujahid islam itu. Kadangkala- dia berasa menyesal atas keterlanjuran mereka. Keterlanjuran meluahkan perasaan. Walaupun niatnya baik, dia kadangkala tewas jga dengan perasaannya. Sering sahaja dia teringat pada Mujahid. Kadangkala dia menangis sendiri atas kelemahan hatinya itu. Namun, segalanya sudah ditakdirkan. Kini dia hanya mampu berusaha agar fitrah selama ini tidak akan menjadi fitnah.

bersambung..ngee~ tengah tak ada idea>_<

No comments: