Friday, January 4, 2013

Post pertama 2013

" Iman..esok dah tahun baru laa~"

Nur Iman yang sedang membaca novel berpaling ke arah sahabatnya, Khadijah yang sedang duduk meniarap di atas katil. Mata Khadijah tidak berkedip memandangnya. Nur Iman mengangkat keningnya 2 kali, tanda bertanya.

" Dah tahun baru.."
" Iye..dah tahun baru. Kenapa?"
" Dah tua.."

Nur Iman tersenyum. Esok, bertambah usianya setahun lagi. Usia semakin bertambah, tetapi iman dan amalan masih di takuk lama. Astaghfirullahal'azim..

Nur Iman menutup novel yang sedang dibaca. Dia bangkit daripada kerusi lalu melangkah ke arah Khadijah lalu melabuhkan punggungnya di atas katil bertilam empuk itu. 

" Kalau tahun baru, apa perkara pertama yang terlintas dalam fikiran Dijah?"
" Bunga api, konsert, maksiat, dating.."

Nur Iman mengangguk-angguk kepalanya perlahan. Di fikirannya juga tergambar perkara yang sama. Pada malam tahun baru kebiasaannya akan diadakan sambutan ambang tahun baru yang menampilkan artis-artis yang membuat persembahan dan pastinya tidak lupa, persembahan bunga api. Itu adalah fenomena yang tidak dapat dipisahkan apabila tibanya tahun baru di Malaysia. 


Dan sudah tentu malam tersebut menjadi pesta buat pasangan kekasih memadu cinta dan memerah rindu dendam. Huh~ 1hb Jan 2013, pasti ada berita pasangan-pasangan yang ditangkap kerana berkelakuan sumbang. Dan, 9 bulan akan datang di akhbar yang sama akan terpampanglah berita-berita tentang bayi dijumpai di tangga masjid, bayi dibuang ke dalam tong sampah dan statistik kadar pembuangan bayi pasti akan meningkat pada bulan tersebut. Dunia, dunia..Biarpun pelbagai langkah pencegahan dilakukan oleh pihak berkuasa dan pihak-pihak lain, fenomena Bayi Tahun Baru ini tetap berlaku dan meningkat saban tahun. 

Nur Iman melepaskan keluhan perlahan. Berat dadanya memikirkan masalah umat kini. Senget bahu terasa memikul beban dan tanggungjawab meluruskan kembali umat yang telah bengkok.

" Kenapa Iman tanya?"
" Hmm..tanya apa?"
" Tanya tadi la..perkara pertama yang Dijah fikir bila sambut tahun baru."
" Ohh..saja je tanya."
" Kalau Iman? Iman terfikir apa?"

Nur Iman tersengih.

" Hihi..kalau Iman, Iman terfikir KAHWIN! Haha.."
" Ceit, gatal betul!"

p/s: Hihi.. :P

No comments: