Tuesday, August 3, 2010

Gerakan Subuh..story story


Assalamu'alaikum..
Hari ni saya cuma nak story story. Kita lari sikit dari gaya asal blog ni ye^_^

Jam 8 malam,saya dan seorang sahabat saya, Siti Sabariah Ghazali ( saba,jangan marah aa orang promote nama saba kat blog,hihi^_^ ) memulakan perjalanan dengan menaiki sebuah teksi menuju ke KTM Nilai. Pihak universiti telah menyediakan pengangkutan bas ke Masjid Wilayah tetapi kerana permintaan terlalu ramai maka semua tempat telah penuh bahkan pihak AJK program terpaksa meminta bas tambahan. Kami tak sempat nak bagi nama, maka kami sama-sama ambil keputusan untuk pergi ke sana atas usaha kami sendiri.

Kami beli tiket komuter menuju ke KL Sentral. Masa sampai di KTM Nilai tu, agak takut juga dengan suasana malam di situ. Tetapi kami kuatkan hati dan yakin ALLAH bersama kami. Alhamdulillah, kami tak perlu menunggu lama untuk menaiki komuter.

Perjalanan ke KL Sentral memakan masa yang agak panjang dan memenatkan. Mengantuk dan lapar dalam masa yang sama. Duhai hati, sabarlah..melihat gelagat insan-insan di dalam komuter agak menggusarkan jiwa. Paling menguji kesabaran apabila ada di antara insan-insan ini yang tidak mengikut arahan yang mengatakan koc tengah adalah koc wanita. Niat duduk di koc tersebut kerana nak mengelak berebut dengan lelaki tetapi nampaknya situasi seperti itu tetap berlaku.

' Encik..ni koc wanita je. Tak nampak ke gambar perempuan kat cermin tu. Encik ni laki ke perempuan??'
Hihi..kata-kata yang cuma bermain dan berlegar dalam hati.

Sebaik sahaja tiba di KL Sentral, ramai penumpang yang turut keluar bersama kami. Nak pergi gerakan subuh juga kot..hihi^_^

Suasana di KL Sentral sememangnya tidak berubah sama ada pada waktu siang atau malam. Sama sibuk dan sama padat. Bahkan tidak keterlaluan kalau saya katakan suasana malam di situ lebih meriah. Kami singgah ke sebuah kedai serbaneka untuk membeli sedikit makanan sebagai bekalan. Lapar~

Kami terus ke tempat menunggu teksi untuk mengambil teksi ke Masjid Wilayah. Nasib baiklah ada seorang uncle tu bagitahu kami yang tiket perlu dibeli sebelum menaiki teksi. Kalau tak, mesti kami dah terus masuk dalam perut teksi dan suruh pakcik teksi hantar kami. Dan mesti kami akan dihalau oleh pakcik teksi tu. Hihi..terima kasih uncle. Jasamu ku kenang^_^

Jadi, kami pergi beli tiket. Agak mahal, tapi tak apa..boleh claim,hihi. Dan abang tiket tu bagi tiket satu je. Mengelakkan kejadian tak diingini berlaku, kami pun tanyalah abang tu. Ohh..satu tiket untuk satu kereta. Pelajaran baru ni..hihi ( korang ni, takkan tu pun tak tahu..ish,buat malu je ) haha..

Lepas tu, kami pun naik teksi. Pakcik teksi tu baik dan suka bergurau..

saya: pakcik, pakcik duduk mana?
pakcik teksi: pakcik duduk mana? pakcik duduk atas kerusi ni,tak nampak??
saya dan sabariah: adeh~lawoknyeee....

haha..kami asyik ketawa dengar lawak pakcik tu. Nice person..dia hantar kami sampai depan pejabat masjid^_^

Alhamdulillah lami selamat sampai. Kami hubungi pihak universiti memaklumkan kehadiran kami. Mereka yang naik bas belum sampai dan pendaftaran pula hanya akan dibuat pada keesokan hari. Maka, kami mengambil keputusan pergi ke dewan solat muslimat untuk berehat. Perut saya dah bergelodak, pakcik teksi tu bawa teksi ganas sangat. Rasa macam naik roller coaster^_^ padahal tak pernah naik pun..hihi

Masjid Wilayah ni memang sangat besar. Kalau tak tahu jalan, ringan-ringankan mulut bertanya. Kalau tak, tak tahu nanti sampai pelosok mana. Kami tanya seorang makcik guard yang tengah bertugas dan dia dengan ramahnya membantu kami.

Sampai di tempat solat muslimat, sunyi dan kosong. Kelibat manusia langsung tak kelihatan. Takut juga rasanya masa tu. Yelah, sebesar-besar kawasan tu cuma ada kami berdua je. Berpusing-pusing kami cari tempat berwudhuk dan tandas. Aik,tak ada?? Tayamum ke?? Buat lawak ea? Takkanlah tayammum pulak..kami pun turun dan sekali lagi bertanya makcik guard yang sama dan sekali lagi dia dengan baik hatinya membantu. Mak aih..jauhnya, kalau tengah sakit perut masa tu macam mana ye? Ish..ish..ish..

Kami pun naik semula dan solat. Sempat juga snap-snap gambar dan kemudia bersiap untuk tidur.

Sabariah: Ain, jangan lupa setkan alarm.

Jam 3 pagi..alarm berbunyi,tapi kami tak sedar,hihi
Jam 4 pagi..alarm tak berbunyi tapi kami tersedar sebab dengar suara tok imam baru nak mula qiamulail. Kami cepat-cepat bersiap. Rupa-rupanya pelajar -pelajar lain pun dah ramai yang sampai.

Kami tertinggal solat tasbih tapi alhamdulillah imam tu buat solat tasbih untuk kali kedua. Dia kesian kat kami..hihi. Kemudian qiamulail disambung dengan solat-solat sunat yang lain.

Selesai qiamulail, saya tengok-tengok sekeliling. Eh,boleh tahan ramai yang datang. Alhamdulillah. Pakcik dan makcik pun ramai. Anak-anak muda lagi ramai. Syukur..

Selepas tu ada sesi tazkirah bersama beberapa orang penceramah jempuatan. Antaranya adalah Ustaz Wan Soho Bani Leman.

Kemudian kami bersarapan dan bertolak pulang. Menaiki bas ye..tiba-tiba ada kosong untuk kami,hihi^_^

Sebenarnya banyak lagi aktiviti yang dijalankan tetapi tak dapat kami hadiri disebabkan perlu pulang semula ke kampus. Ini sahaja sedikit sebanyak yang dapat saya ceritakan..wassalam

Gambar-gambar akan diupload selepas ini..

No comments: