Sunday, May 1, 2011

Mahar Cinta Seutas Tasbih ( bahagian 1 )


Istikharah cinta memanggilku

Memohon petunjukmu

Satu nama teman setia

Naluriku berkata

Di penantian luahan rasa

Teguh satu pilihan

Pemenuh separuh nafasku

Dalam mahabbah rindu

Bayu laut menghembus lembut ke pipi membawa semilir rindu dari si dia yang jauh di mata. Sang awan tenang berarak dihiasi sang camar yang terbang riang menari dan menyanyi lagu-lagu cinta. Ombak masih setia menghempaskan kasihnya pada pepasir pantai. Seorang gadis duduk sendirian di atas sebuah tunggul kayu mati di pinggir pantai. Wajahnya sarat dengan kisah dan rahsia. Tangannya erat mengenggam seutas tasbih biru. Ada air jernih yang gugur dari kelopak matanya.

Kak Iman..”

Tersentak Nur Iman disapa oleh adiknya, Zulaikha. Dia menoleh lalu tersenyum. Telefon bimbitnya yang sedang mendendangkan lagu ‘Istikharah Cinta’ itu segera dimatikan.

“ Jauh termenung,kak. Ingat kat siapa?”

“ Ish..mana ada akak termenung. Akak tengah dengar lagula. Menghayati dengan penuh perasaan ni.”

“ Kot iye pun nak menghayati, janganlah sampai meleleh air mata tu.”

Pantas Nur Iman memegang pipinya. Basah.Dia langsung tidak menyedari dirinya menitiskan air mata saat dirinya hanyut dibawa ke dalam arus merdu lagu kegemarannya itu.

“ Kenapa, kak?”

Nur Iman tersengih. Pantas dia mengesat pipinya yang basah.

“ Tak ada apa..”

“ Kak, tak payahlah akak nak bohong pada Ika. Kak..Ika harap, akak terima pinangan kali ni. Dah berapa kali akak tolak pinangan orang,kak? Tak baik..apa pulak kata orang-orang kampung nanti.”

Zulaikha mencapai jemari Nur Iman lalu digenggam erat.

“ Akak..akak istikharahlah betul-betul. Minta pada ALLAH supaya akak diberikan petunjuk dan dipermudahkan segala urusan. Abang Fauzi tu lelaki yang baik dan Ika yakin dia boleh jadi suami yang soleh untuk akak. Berilah peluang pada dia dan pada diri akak tu. Sampai bila akak nak seksa diri akak macam ni.”

“ Seksa apanya, Ika? Akak okeylah..”

“ Okey akak kata??”

Zulaikha merampas seutas tasbih yang berada di dalam genggaman Nur Iman.

“ Ika!”

“ Ni tasbih ni! Akak masih ingat pada Abang Mujahid yang entah kat mana tu? Akak..sudahlah. Yang pergi tu biarlah pergi. Mungkin dia bukan jodoh akak. Cukup-cukuplah berharap pada dia. Tasbih ni pemberian sebelum dia pergi, kan? Ini yang selalu buat akak teringat-ingat dia kan?? Biar Ika yang simpan tasbih ni!”

“ Ika! Bagi balik pada akak! Ika!”

Nur Iman cuba merampas tasbih yang berada di dalam genggaman Zulaikha. Zulaikha enggan mengalah. Rebut-merebut dan tarik-menarik berlaku. Akhirnya..

Nur Iman terduduk sayu saat tasbih yang selama ini utuh dalam seutas ikatan seutuh harapan dihatinya itu terlerai. Terketar-ketar jarinya mengutip butiran-butiran manik tasbih yang bertaburan di atas pepasir putih. Sendu ditahan. Tetapi, kolam mata yang sudah penuh itu tertumpah juga. Zulaikha mula merasa bersalah lalu dia tunduk untuk membantu.

“ Akak..maafkan Ika. Ika tak sengaja.”

“ Akak sayangkan dia, Ika. Bukan akak tak nak lupakan dia. Akak dah cuba tapi akak tak mampu. Dia memang dah lepaskan akak dari sebarang ikatan dan akak bebas untuk menikah dengan orang lain tapi hati akak ni, Ika..hati akak ni masih terikat pada dia! Akak tau akak tak patut ada perasaan macam ni pada seseorang yang belum tentu jadi suami akak. Tapi akak ni manusia biasa, Ika. Akak lemah..lemah sangat.”

“ Akak..”

Zulaikha pantas menarik Nur Iman ke dalam pelukannya. Hnacur luluh hatinya mendegar luahan rasa kakak kesayangannya itu. Nur Iman teresak dalam pelukan adiknya.

* * *

“ Kejarlah cinta ALLAH, insyaALLAH ALLAH akan mengurniakan kepada kita cinta seorang insan yang turut mencintaiNYA.”

Kata-kata terakhir yang dilafazkan oleh Ustaz Shahrul itu sangat membekas di hati Nur Iman. Serasa dirinya selama ini terlalu mengejar cinta manusia sedangkan cinta ALLAH itu belum tentu dapat digapai. Cahaya keinsafan mula menyuluh di hatinya. Lafaz istighfar berlagu di bibir menyesali keterlanjurannya dalam mencintai manusia.

YA ALLAH, ampunkan aku kerana selama ini aku lalai dari mencintaimu. Aku terlalu leka memikirkan cinta manusia yang belum halal untukku. Ampunkan aku, YA ALLAH..’

“ Iman..hang ni pasai pa? Mailah balik..Iman nak tidoq kat masjid ka?”

Nur Iman segera menyapu air mata yang masih bersisa di wajahnya. Dia segera bangkit dan melangkah ke arah sahabatnya, Suhaila yang sedang menunggu di muka pintu.

“ Jauh Iman menung tadi. Sampai planet mana dah? Oghang suma huluq tangan nak salam pun Iman tak sedaq! Awatnya?”

“ Aduh, Su..janganlah cakap Kedah pekat sangat. Nanti Iman loading lama. Payah nak faham..hihi.”

“ Alaa..spoil lah Iman ni. Su baru nak hilangkan rindu cakap Kedah. Tak sportinglah. Tak ada..tadi Su tengok jauh benar Iman termenung. Kenapa?

“ Iman tak termenunglah. Iman tengah menyesali dosa-dosa Iman selama ni. Banyak sangat dosa-dosa Iman. Iman takut mati sebelum sempat bertaubat.”

“ Pasai pa Iman cakap lagu tu? Tak baiklaa..”

“ Dah kalau tak boleh cakap lagu tu, nak cakap lagu apa? Lagu Rabbani? Ke lagu Raihan? Eh,In-team lah, Iman suka..hihi.”

“ Aku duku pala hang satgi, baru hang tau! Iman ni, Su serious ok. Kebelakangan ni, Su tengok Iman selalu termenung. Iman ada masalah ke? Ceritalah, mana tau Su boleh tolong ke.”

“ Su nak tolong? Boleh, boleh! Ada orang datang meminang Iman minggu lepas. Sampai sekarang Iman belum bagi jawapan. Su nak tolong Iman, kan? Su nikahlah dengan dia. Dia baik tau. Lulusan Mesir lagi tu.”

“ Amboi..suka hati dia je nak main pass-pass kat orang lain. Ingat main larian baton ke?? Dah kalau baik, Iman je lah nikah dengan dia. Kenapa Su pulak? Ke Iman masih fikirkan Si Mujahid tu??”

“ Mana ada..Iman cuma belum bersedia je.”

“ Iyelah tu..”

“ Dahlah..jom balik.”

Nur Iman menarik lengan Suhaila perlahan untuk mengajaknya pulang. Suhaila hanya menurut. Jauh di sudut hatinya, dia sangat bersimpati dengan nasib sahabatnya itu. Namun, apakan daya jika itu sudah takdir yang tertulis untuknya.

“ Kak Iman..”

Pantas Nur Iman menoleh. Kelihatan adik lelaki Fauzi, Farhan, tersenyum dengan sepucuk surat di tangannya.

“ Eh, Farhan. Buat apa kat sini?”

“ Emm..apa khabar kak? Saya datang sini nak jumpa akakla. Ada hal sikit.”

“ Alhamdulillah. Akak sihat. Farhan datang sini dengan siapa? Naik apa?”

“ Saya datang dengan Angah. Dia tengah tunggu saya dalam kereta. Saya nak balik Gombak dah hari ni sebab tu datang singgah kat sini kejap. Ni..Angah ada surat nak bagi kat akak.”

Farhan menghulurkan sepucuk surat bersampul hijau kepada Nur Iman.

“ Emm..terima kasih.”

“ Kalau macam tu, saya minta diri dululah kak. Takut lambat pulak sampai nanti.”

“ Eh,,tak singgah rumah dulu?”

“ Tak apa lah kak. Tadi saya ajak Angah singgah pun Angah tak nak. Dia kata tak manis..hihi. Saya pergi dulu kak. Kirim salam kat semua ye. Assalamu’alaikum..”

“ Wa’alaikumussalam..”

Nur Iman menghantar pemergian Farhan dengan hati yang berkecamuk. Surat bersampul hijau masih kejap ditangannya.

“ Siapa tu?”

“ Hah?”

Suhaila menggeleng-gelengkan kepalanya melihat wajah Nur Iman yang terpinga-pinga apabila disoal.

“ Menung lagi! Su tanya, tadi tu siapa?”

“ Oh..tadi tu adik Fauzi.”

“ Fauzi? Fauzi yang datang meminang Iman tu ke?”

Nur Iman mengangguk perlahan. Matanya menatap kosong pada surat yang berada di tangannya. Hatinya berbelah bahagi samada ingin membukanya ataupun tidak.

“ Kuat menung sungguhla kawan aku ni. Dah..jom balik!”

bersambung..

3 comments:

Muhammad Afifi said...

yey!! sy 1st!! hehe

hanzalah said...

bhgn 2? iman...mujahid...iman..mujahid....rsenya mcm nama yg sama dgn cerpen sblm ni.......rsa mcm tgk tv plk.... haha... ada bhgn2.........hanzalah muhd al-fateh

Si Pengemis Iman said...

afifi:eleh..tukg tulis cerpen ni la org 1st~

hanzalah:hihi..a'ah,nme yg same..ske sgt nme2 2(^_^)
pnjg sgt kalu x wat bhgian2..
ikuti siri cerpen ni smpai abeh ye..hihi